Toen Andrea Agnelli in 2010 voorzitter werd, had Juventus een jaaromzet van 156 miljoen. In nog geen tien jaar is dat verdrievoudigd naar bijna een half miljard, bleek bij de voorstelling van de jaarrekening van het seizoen 2018-2019. Vandaag heeft de Italiaanse recordkampioen een omzet van 494 miljoen euro. Dat is een pak meer dan de nummer twee in Italië, FC Internazionale, dat vorige week bij zijn jaarrekening een omzet van 377 miljoen meldde, terwijl dat bij de overname door het Chinese Suning in 2015-2016 nog maar 207 miljoen bedroeg.

Beide clubs maken verlies. Voor Inter was dat 48 miljoen, maar ook Juventus zag voor het tweede opeenvolgende jaar de balans rood kleuren. Het tekort liep op van 19 naar 40 miljoen. De drie seizoenen daarvoor maakte Juve zelfs winst. In 2016-2017 had het een overschot van liefst 43 miljoen.

Maar Agnelli kijkt vooruit en drong aan op een kapitaalsverhoging van nog eens 300 miljoen om de grote sprong te maken, ter ondersteuning van een nieuw ontwikkelingsplan voor de komende vijf jaar. 'Dit is een nieuw jaar nul, en wij denken groot', voegde hij er aan toe, in zijn jacht op de Europese topclubs die een omzet van om en bij het miljard realiseren.

Doel is jaarlijks deelnemen aan de Champions League, bij de twaalf grootste Europese clubs blijven, voldoen aan de Financial Fair Play van de UEFA en de loonlast beperkt houden tot 55 à 60% van het budget. Dat laatste lukt alvast. Dit seizoen bedraagt de loonlast 294 miljoen euro, dat is 59% van het budget. Grootverdiener bij Juventus is Cristiano Ronaldo met zijn jaarloon van 31 miljoen euro, bijna vier keer zo veel als het tweede hoogste loon in de Serie A, ook al voor een speler van Juventus: nieuwkomer Matthijs de Ligt verdient acht miljoen. Zeven van de tien grootverdieners in de Serie A komen overigens uit voor Juventus, waar liefst dertien spelers op jaarbasis vijf miljoen of meer verdienen.

Om het budget rond te krijgen moet de club minstens de achtste finales van de CL halen, voegde de club er aan toe, 'maar we zijn altijd erg conservatief in onze prognoses.'

Om de omzet te verhogen helpt het dat een aantal sponsors hun bijdragen flink opschroeven, waardoor de sponsoring op de truitjes dit seizoen 93 miljoen bedraagt. Met bonussen erbij kan dat oplopen tot 100 miljoen euro. Het contract met Adidas voorzag voor dit seizoen een stijging van 23 naar 51 miljoen. Daarnaast brengt ook hoofdsponsor Jeep, een automerk dat eigendom is van de familieholding van de Agnelli's, 42 miljoen euro op, terwijl dat vorig seizoen nog maar 17 miljoen was. Met die 42 miljoen komt Juventus in de buurt van wat de Engelse topclubs van hun hoofdsponsor vangen, al zitten de echte toppers daar nog boven. Real krijgt 70 miljoen van Emirates, Manchester United 66 miljoen van Chevrolet. In Italië is Sassuolo (18 miljoen van Mapei) de nummer twee, gevolgd door AC Milan (11 miljoen van Emirates).

Toen Andrea Agnelli in 2010 voorzitter werd, had Juventus een jaaromzet van 156 miljoen. In nog geen tien jaar is dat verdrievoudigd naar bijna een half miljard, bleek bij de voorstelling van de jaarrekening van het seizoen 2018-2019. Vandaag heeft de Italiaanse recordkampioen een omzet van 494 miljoen euro. Dat is een pak meer dan de nummer twee in Italië, FC Internazionale, dat vorige week bij zijn jaarrekening een omzet van 377 miljoen meldde, terwijl dat bij de overname door het Chinese Suning in 2015-2016 nog maar 207 miljoen bedroeg. Beide clubs maken verlies. Voor Inter was dat 48 miljoen, maar ook Juventus zag voor het tweede opeenvolgende jaar de balans rood kleuren. Het tekort liep op van 19 naar 40 miljoen. De drie seizoenen daarvoor maakte Juve zelfs winst. In 2016-2017 had het een overschot van liefst 43 miljoen. Maar Agnelli kijkt vooruit en drong aan op een kapitaalsverhoging van nog eens 300 miljoen om de grote sprong te maken, ter ondersteuning van een nieuw ontwikkelingsplan voor de komende vijf jaar. 'Dit is een nieuw jaar nul, en wij denken groot', voegde hij er aan toe, in zijn jacht op de Europese topclubs die een omzet van om en bij het miljard realiseren. Doel is jaarlijks deelnemen aan de Champions League, bij de twaalf grootste Europese clubs blijven, voldoen aan de Financial Fair Play van de UEFA en de loonlast beperkt houden tot 55 à 60% van het budget. Dat laatste lukt alvast. Dit seizoen bedraagt de loonlast 294 miljoen euro, dat is 59% van het budget. Grootverdiener bij Juventus is Cristiano Ronaldo met zijn jaarloon van 31 miljoen euro, bijna vier keer zo veel als het tweede hoogste loon in de Serie A, ook al voor een speler van Juventus: nieuwkomer Matthijs de Ligt verdient acht miljoen. Zeven van de tien grootverdieners in de Serie A komen overigens uit voor Juventus, waar liefst dertien spelers op jaarbasis vijf miljoen of meer verdienen. Om het budget rond te krijgen moet de club minstens de achtste finales van de CL halen, voegde de club er aan toe, 'maar we zijn altijd erg conservatief in onze prognoses.' Om de omzet te verhogen helpt het dat een aantal sponsors hun bijdragen flink opschroeven, waardoor de sponsoring op de truitjes dit seizoen 93 miljoen bedraagt. Met bonussen erbij kan dat oplopen tot 100 miljoen euro. Het contract met Adidas voorzag voor dit seizoen een stijging van 23 naar 51 miljoen. Daarnaast brengt ook hoofdsponsor Jeep, een automerk dat eigendom is van de familieholding van de Agnelli's, 42 miljoen euro op, terwijl dat vorig seizoen nog maar 17 miljoen was. Met die 42 miljoen komt Juventus in de buurt van wat de Engelse topclubs van hun hoofdsponsor vangen, al zitten de echte toppers daar nog boven. Real krijgt 70 miljoen van Emirates, Manchester United 66 miljoen van Chevrolet. In Italië is Sassuolo (18 miljoen van Mapei) de nummer twee, gevolgd door AC Milan (11 miljoen van Emirates).