KAS Eupen, een zeldzaamheid in het voetbal: ‘Wij maken geen reclame voor gokbedrijven of alcohol’

© belgaimage

KAS Eupen gaat zijn vierde seizoen op rij in de hoogste klasse in. Wat heeft het ons straks te bieden? Hallo, algemeen directeur Christoph Henkel?

1. Eupen moet het zonder smaakmaker Luis García stellen. Wat voor gevolgen heeft dat?

Luis heeft ons gebracht waar we nu zijn. Er is niet één voetballer die hem kan vervangen. We gaan dat dan ook niet doen en hem als team collectief opvangen.

‘Eupen is de kleinste club van eerste klasse, heeft één van de laagste budgetten, maar jaar na jaar hebben we een stap vooruit gezet qua sportieve ontwikkeling en plaats in de rangschikking, hoe klein ook. Ons doel is ook nu weer een stap hoger zetten en onze positie als vaste eersteklasser bestendigen. Een plaats durf ik daar niet op te plakken. Eerst moeten we onze kern vervolledigen. We kozen eerst voor een nieuwe trainer, nu zijn we volop bezig met nieuwe spelers. Er komen er zes tot acht, zowel jonge talenten als ervaren spelers, buitenlanders en spelers met het Belgisch statuut. Met de meesten zijn we al ver, het gaat nog om het afronden van details.

‘Ervaren spelers die naar hier komen moeten willen meegaan in onze filosofie: dat betekent dat ze een deel van hun ervaring moeten willen overbrengen op onze jonge talenten, opdat die zich goed ontwikkelen. En jonge talenten moeten naar hier komen omdat wij passen in hun persoonlijk carrièreplan, als tussenstap naar een hoger niveau. Ik verwacht onder meer een nieuwe doelman, Hendrik Van Crombrugge mag weg, maar er was nog geen aanbod voor hem.’

2. Wat verwacht u van de nieuwe trainer?

‘Zijn sterk punt is dat hij zeer goed omkan met jonge spelers. Hij communiceert erg goed, praat heel veel, staat dicht bij zijn spelers en houdt rekening met hun karakters. Teamspirit is voor hem heel belangrijk. Het is ook een enthousiaste man, in zijn gesprekken en in zijn werk op het veld. Attractief voetbal hoort ook bij hem, en laat dat nu net ook iets zijn waar wij veel waarde aan hechten.’

3. U zit nu al een tijdje in het Belgisch voetbal. Bevalt het u een beetje, of valt het algemeen niveau van onze competitie tegen?

‘Absoluut niet. Ik ben een fan van het Belgisch voetbal. Dat ben ik geworden, want toen ik hier in 2012 aankwam, kende ik het amper. Het is geen statisch en saai gebeuren, het is risicovol, met veel goeie dribbelaars. Ik vind het een attractief product, met goeie jonge spelers die ook snel de aandacht van het buitenland trekken.’

4. Bent u geschrokken van operatie Propere Handen. En wat is uw mening over het verloop daarvan?

‘Wat ik in deze vreselijke zaak mis, is een toekomstvisie. Men zit nog in het stadium van beschuldigen, elkaar met de vinger wijzen. Ik vind het jammer dat men nog niet bezig is met de volgende stap: hoe kunnen we het voetbal, waar de fans zich nu ten dele van afkeren, weer aantrekkelijk maken? Hoe kunnen we van het Belgische voetbal weer een nieuw product maken dat geloofwaardig is? Het Belgisch voetbal is beschadigd, en een blik naar voor mis ik heel erg. Dat het zo lang duurt, is niet onlogisch, gerechtszaken nemen vaak jaren in beslag. Maar de affaire heeft zeker ook een impact op de mercato. Omdat een aantal clubs nog niet weten waar ze aan toe zijn, aarzelen ze ook om de markt op te gaan. Zonder het aanslepen van Propere Handen zou een aantal transfers in België veel sneller gaan.’

Het Belgisch voetbal is beschadigd. Ik mis een toekomstvisie

5. Nu ook Club Brugge met publiciteit van een gokfirma speelt is KAS Eupen de enige eersteklasser die dat nog niet doet. Kan dat straks veranderen?

‘Nee, in geen geval. KAS Eupen zal nooit reclame voor alcohol of gokbedrijven maken, ook al weten we dat dat veel geld oplevert. We willen het niet, dat is de filosofie van onze club. Soms moet je je eigen grenzen stellen en voor je eigen waarden staan. Wat anderen doen, daar bemoeien wij ons niet mee. Wij weten waar we voor staan, en dit is onze ethische grens. Omdat we menen dat we een voorbeeld moeten zijn voor de jeugd.’

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content