Eliud Kipchoge gaat op de marathon van Berlijn voor een derde overwinning en droomt van een plaats in de geschiedenisboeken.

‘Mijn seizoen staat volledig in het teken van de marathon van Berlijn. Ik ben ervan overtuigd dat ik op het snelle parcours, als de omstandigheden meezitten, mijn beste tijd kan verbeteren’, vertelde Eliud Kipchoge al in juni op de website van de IAAF. De 33-jarige Keniaan won negen van de tien marathons waar hij aan deelnam, maar winnen alleen is niet meer genoeg voor de olympisch kampioen. Met een besttijd van 2h03’05, gelopen in 2016 in Londen, is hij slechts 8 seconden trager dan zijn landgenoot en wereldrecordhouder Dennis Kimetto (2014, Berlijn). Nummer twee in het rijtje is Kenenisa Bekele, die twee jaar geleden in de Duitse hoofdstad 2h03’03 neerzette, 2 seconden sneller dan Kipchoge.

Ook ex-wereldrecordhouder Wilson Kipsang staat dit jaar aan de start in Berlijn, waar hij in 2013 de tot dan toe snelste tijd ooit neerzette. Met 2h03’23 was hij meer dan een halve minuut sneller dan Kipchoge, die er zijn enige nederlaag leed en sindsdien vijf jaar ongeslagen bleef. Vorig jaar liepen ze lange tijd zij aan zij, met één bedoeling, onder de 2 uur en 3 minuten duiken, maar door de hevige regenval viel dat plan in duigen. Uitzonderlijk, want geen marathon ter wereld kan zoveel wereldrecords claimen – 7 bij de mannen, 3 bij de vrouwen – als Berlijn: milde temperatuur, goede wegen, een vlak parcours en honderdduizenden toeschouwers langs de straten.

‘Ik weet dat ik het wereldrecord in de benen heb’, aldus nog Kipchoge, die vorig jaar in mei op het F1-circuit van Monza, in samenwerking met sportgigant Nike, een poging deed om onder de twee uur te finishen. Hij strandde, begeleid door fietsen en een pak hazen, op 25 seconden en ging daarmee ruim anderhalve minuut sneller dan het wereldrecord van Kimetto, maar de IAAF weigerde om de nieuwe toptijd te homologeren. Zondag herkansing.

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content