Uiteindelijk was de cashflow onvoldoende om zelfs maar de lopende kosten en intrestbetalingen te voldoen, en de banken trokken de lijn. De Fifa maakte zich geen zorgen, want het Duitse mediaconglomeraat Kirch stond te springen om de draad op te nemen. Nu staan ze bij Kirch nog te springen. Om het zinkende schip te verlaten. Want ook Kirch heeft zijn diepgang zwaar overschat. Héél zwaar.

Er werd te veel betaald aan de Fifa voor de overname van de rechten op de WK’s 2002 en 2006, op een ogenblik dat het plafond in de sector al lang was bereikt. Die zin voor realiteit heeft Kirch niet gehad. Het betaalde zich blauw voor de rechten met minder dan één jaar in het verschiet om ze door te verkopen aan de nationale tv-partners. Die voelden zich sterk, wetende dat ook Kirch dringend cash in de lade moest krijgen. Dat betekent uiteraard lagere prijzen in ruil voor snellere betaling.

Dat, en een overstretch in de Formule 1 plus een ware overschatting van het potentieel van de betaal-tv in Europa, deed hen de das om. Betaaltelevisie zal het in continentaal Europa altijd moeilijk hebben. En dat hebben de mediabonzen aan zichzelf te danken. Althans gedeeltelijk. Het mateloze tegen elkaar opbieden voor tv-rechten voor sportevenementen heeft hun bottom-line aangetast. Dat, en het gezond verstand van de Europeaaan, die een ultra lage drempelprijs stelt, alvorens zich te laten verleiden om de portefeuille boven te halen voor de elfendertigste zender.

Dat er in Engeland wel een goede marktpenetratie is, valt te begrijpen. De voetbalgekke Engelsman betaalt gelijk wat voor zijn spelletje op tv, de mediabronnen subsidiëren er hun eigen klanten, en er is haast geen buitenlands aanbod, behalve via pay-tv.

e Japanners daarentegen laten zich dan weer niet gek maken. Met reden. Ze hebben zeven nationale zenders en hebben geen behoefte aan buitenlandse zenders aangezien slechts een minderheid een andere taal beheerst. Het zijn ook volleerde navelstaarders die Japan als het begin en het einde van het heelal beschouwen. Ze hebben dus meer gemeen met de Amerikanen dan je zou denken.

De twee betaalzenders in Japan halen samen nauwelijks vijf miljoen klanten. Op 127 miljoen inwoners en na ruim vijf jaar is dat bespottelijk. In de nabije toekomst zullen we een reeks faillissementen zien onder betaalzenders en een grote golf M&A (fusies). Als gevolg zal een aantals clubs, met een belangrijke afhankelijkheid van de betaalzenders, moeten inbinden of de boeken neerleggen. Organisaties zullen verdwijnen. Maar de meest gerenommeerde zullen makkelijk overeind blijven. Zij hebben zich niet laten verleiden en steeds een gezond evenwicht behouden tussen sponsorship/tv-rechten/ticketing en licensing. En respect betoond voor de ultieme sponsor : De Fan.

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content