Een eeuwigheid lijkt het voor een wielergek land. Van 2002 en de wereldtitel van Mario Cipollini is het geleden dat het WK op de weg nog eens plaatsvond in België. Volgend jaar verplaatst de regenboogstrijd zich naar Italië (Firenze), in 2014 is in principe Spanje aan de beurt (Ponferrada), het jaar erop de VS (Richmond).
...

Een eeuwigheid lijkt het voor een wielergek land. Van 2002 en de wereldtitel van Mario Cipollini is het geleden dat het WK op de weg nog eens plaatsvond in België. Volgend jaar verplaatst de regenboogstrijd zich naar Italië (Firenze), in 2014 is in principe Spanje aan de beurt (Ponferrada), het jaar erop de VS (Richmond). De UCI gebruikt de geografische spreiding van de WK's om haar politiek van internationalisering kracht bij te zetten. Onder meer in het Verenigd Koninkrijk, Scandinavië en het vroegere Oostblok is de wielersport aan een opmars bezig. Vandaag is de stelregel om met het WK om de vijf jaar Europa te verlaten. De verwachting is dat dit ritme wordt opgedreven. Zo wordt aan de Belgische wielerliefhebber steeds meer geduld gevraagd. Tot 1975 kwam het WK gemiddeld om de zes jaar naar ons land. Daarna was het dertien jaar wachten (Ronse 1988), vervolgens veertien jaar (Zolder 2002) en nu op zijn minst vijftien jaar. Voor de organisatie van 2016, die deze week wordt toegewezen, droeg de Belgische wielerbond immers geen kandidatuur voor. Er gaat heel wat tijd over om de nodige middelen te vergaren voor de organisatie van zo'n WK. Het door de UCI gevorderde aanbestedingsbudget alleen al bedraagt vijf tot zes miljoen euro. Met de investering erbij voor de organisatie zelf kom je algauw aan een totale kostprijs van vijftien miljoen euro. Het jaar 2016 komt te vroeg om die som rond te krijgen. Wel wil de bond zich volgend jaar bij de UCI formeel kandidaat stellen om het WK in 2017, '18 of '19 te organiseren. Een kandidatuur die voortvloeit uit de eerdere pogingen van een lokaal comité in het West-Vlaamse Hooglede-Gits, dat vergeefs probeerde het WK van 2012, '13 of '14 binnen te halen. Op voorstel van de Belgische wielerbond werd dat dossier uitgewerkt tot een nationaal project. Het project gaat uit van wegwedstrijden in Wallonië, met een circuit op de Citadel van Namen, bekend uit de GP van Wallonië. Voor de start van de wegrit voor de elite lijkt Leuven de eerste kandidaat. Al wordt ook Brussel genoemd, dat anders het decor zou vormen voor de ploegentijdrit. De individuele tijdritten zullen in West-Vlaanderen plaatsvinden. Het Ieper van oud-premier en drijvende kracht Yves Leterme zou in poleposition liggen. Maar misschien hoeft het niet eens te duren tot 2017 vooraleer België de wereldkampioenschappen nog eens mag verwelkomen. Door de economische malaise in Spanje hangt de organisatie van Ponferrada 2014 immers aan een zijden draadje. In de coulissen van het WK in Nederlands Limburg zoekt het directiecomité van de UCI een oplossing voor de kwestie. Als de Noord-Spaanse stad de organisatie wordt ontnomen, zou de Belgische wielerbond naar verluidt in de bres willen springen. Ervan uitgaand dat de UCI voor een reddende invaller gunstigere - en dus ook op korte termijn realiseerbare - financiële voorwaarden zal stellen. DOOR BENEDICT VANCLOOSTER