Ivan De Witte droomt ervan dat het nieuwe tv-contract honderd miljoen euro per seizoen waard zal zijn. Een verhoging met zo'n dertig procent. Hij vindt dit een normale evolutie als je kijkt naar de ontwikkelingen in Engeland, waar het nieuwe tv-contract ruim tien miljard euro in drie jaar oplevert en elke club verzekerd is van minstens 150 miljoen euro aan tv-inkomsten.
...

Ivan De Witte droomt ervan dat het nieuwe tv-contract honderd miljoen euro per seizoen waard zal zijn. Een verhoging met zo'n dertig procent. Hij vindt dit een normale evolutie als je kijkt naar de ontwikkelingen in Engeland, waar het nieuwe tv-contract ruim tien miljard euro in drie jaar oplevert en elke club verzekerd is van minstens 150 miljoen euro aan tv-inkomsten. De clubs van de Pro League rekenen zich echter best niet te snel rijk. Om te beginnen gaat het grootste gedeelte van een verbetering van het tv-contract niet naar de clubs, maar naar MP & Silva. Het Italiaanse makelaarsbureau heeft de rechten op zak voor nog drie campagnes en scheurde er de voorbije jaren flink de broek aan. De fenomenale bedragen die in Engeland naar het voetbal gaan, zijn het gevolg van de bitse strijd tussen BT Sport en Sky die het voetbal op een bijna wanhopige manier gebruiken als wapen om klanten te werven voor hun aanbod op gebied van televisie, telefoon en internet. Die concurrentie bestaat bij ons (nog) niet. Telenet (Playsports) en Proximus werken meer dan ooit samen. Vaak is het onmogelijk te weten of een match door de ene of de andere telecomoperator wordt aangeboden, want de commentatoren en analisten werken vaak voor beide. De Pro League vestigt nu alle hoop op Eleven om de wedijver tussen de geïnteresseerden aan te zwengelen, maar MP & Silva riskeert dan dat het Belgische voetbal pas echt een zware verliespost wordt. Nu betalen Proximus en Telenet het grootste deel van wat naar het profvoetbal gaat, maar als Eleven de exclusieve rechten verkrijgt verschuift het risico helemaal naar de Italianen van MP & Silva. Een gevaarlijke strategie, vooral als je regelmatig naar Eleven Sports kijkt en geconfronteerd wordt met een stuitend gebrek aan professionalisme. Er zijn nog meer redenen om aan de droom van de Gentse voorzitter te twijfelen. Steeds meer mensen maken gebruik van illegale streaming om gratis te kijken en de belangstelling voor livesport lijkt over de hele wereld terug te vallen. De kijkcijfers in Engeland voor het voetbal zijn ronduit beangstigend. Sky TV verloor maar liefst negentien procent kijkers voor de Premier League en BT noteerde op één Champions Leagueavond zelfs een achteruitgang van veertig procent. Een terugval die slechts gedeeltelijk verklaard kan worden door de afwezigheid van het immens populaire Manchester United en de deelname van een kleinere club als Leicester City. Experts denken niet dat de interesse voor het product voetbal is gekelderd, maar dat veel fans de sport op een andere manier beginnen te volgen. Negentig minuten naar een wedstrijd kijken lijkt niet meer van deze tijd en dat is niet alleen het gevolg van het feit dat veel matchen saai en oninteressant zijn. Veel voetballiefhebbers kiezen voor de sociale media, waar ze al het nieuws en de hoogtepunten van de matchen kunnen vinden. De fragmentatie van de massamedia wordt ook in Amerika gezien als belangrijkste reden voor de tegenvallende kijkcijfers voor grote sportevenementen. De Olympische Spelen in Rio lokten tien procent minder toeschouwers dan Londen 2012, ondanks het feit dat de handicap van het tijdverschil wegviel. Het American football (met ovale bal) kreeg ook klappen. Sunday Night Football viel dit seizoen 19 procent terug en Monday Night Football zelfs 24 procent. In Amerika worden nog andere argumenten aangedragen voor de tegenvallende kijkcijfers. De wedstrijden zijn over te veel dagen (er wordt nu ook op donderdag gebikkeld) en uren verspreid. Het American Football zou over-gemanaged worden en authenticiteit missen. Alles zou in functie staan van 'thebrand', het merk, dat moet gepromoot en zeker niet beschadigd mag worden. Controle is het ordewoord, met als gevolg dat alle spelers kleurloze figuren worden. Met het afscheid van Peyton Manning, de legendarische quarterback van de Indianapolis Colts en nadien de Denver Broncos die in maart een punt achter zijn carrière zette, is de laatste echte superster verdwenen. Een gevaar dat ook het Europese voetbal bedreigt. Ook bij ons doen clubs er alles aan om de nieuwsgaring strikt onder controle te houden. Dat is een des te groter probleem omdat er nog weinig aansprekende figuren op onze velden lopen. DOOR FRANÇOIS COLINKijkcijfers voor topsport overal onder druk.