Kimi Räikkönen bleef koel in het strijdgewoel en haalde zo onverwacht alsnog de wereldtitel binnen. Tenzij er alsnog gevolg zou worden gegeven aan de klacht die McLaren-Mercedes tegen BMW en Williams indiende.

Ron Dennis, de grote baas van McLaren bedacht op een blauwe maandag voor Kimi Räikkönen de bijnaam Iceman. En de pas 28 geworden Fin deed die naam vorige zondag alle eer aan door alle druk van zich af te houden en op de valreep nog Lewis Hamilton en Fernando Alonso, de twee rijders van McLaren-Mercedes nog het nakijken te geven. Het is en blijft de belangrijkste karaktertrek van de Fin : hij maakt zich nooit zenuwachtig en bewaart in alle omstandigheden zijn koelbloedigheid. Journalisten vinden hem behoorlijk saai, want zijn commentaren zijn altijd kort, laconiek en zelden interessant. Sommigen concludeerden zelfs dat de Fin niet bijster intelligent is. Maar ook daaraan heeft hij lak : hij antwoordt met chrono’s en prestaties. En daarna mag er ook al eens gefeest worden. Räikkönen zou geen Fin zijn als hij niet een goed glas vodka lustte. Zijn door de paparazzi dik in de verf gezette nachtelijke uitstapjes in discotheken in Londen en Ibiza liggen iedereen nog vers in het geheugen. Hij kreeg van zijn toenmalige bazen ook een ferme uitbrander, omdat zijn uitspattingen het imago van Mercedes ernstige schade toe- brachten.

Räikkönen reageerde ook toen vrij koel : hij beloofde te zullen opletten, maar voegde eraan toe dat hij niet van plan was zijn levensstijl te wijzigen. Precies omdat hij zich weinig of niets aantrekt van wat anderen over hem zeggen of denken, kon hij vrij sereen naar de laatste grote prijs van het seizoen toeleven. Dat leverde hem een aanzienlijk psychologisch voordeel op.

Achteraf bekeken kan men zeggen dat het ook dankzij het feit is dat hij zich nooit door de omstandigheden laat imponeren dat de Fin in een opdracht slaagde die velen niet voor mogelijk hielden : bij Ferrari niemand minder dan Michael Schumacher doen vergeten. Anderen zouden misschien hebben geprobeerd om Schumacher te imiteren, maar Räikkönen liet zich geen werkmethodes opdringen die niet bij hem passen. Ook toen zijn tegenstanders de kloof met hem uitbouwden, heeft men hem nooit op enige vorm van zenuwachtigheid kunnen betrappen. Hij maakte zich ook niet druk om zijn steeds sterker wordende teamgenoot Felipe Massa.

Derde Fin

Räikkönen stapte zonder overgang in 2001 over van de Formule Renault naar de F1. Hij debuteerde bij de Zwitserse formatie Sauer en gooide daar meteen zulke hoge ogen dat hij een contract versierde bij McLaren-Mercedes. En in de grijze bolide kwam hij volledig tot ontbolstering : in 2003 had hij in de WK-eindstand slechts één puntje achterstand op Michael Schumacher en in 2005 moest hij slechts op het nippertje de duimen leggen voor Fernando Alonso. Ondertussen heeft hij al meer dan 120 grand prix gereden, wat hem qua ervaring toch een trapje hoger plaatst dan zijn twee jonge concurrenten bij McLaren. Voor de nabije toekomst is in ieder geval duidelijk dat hij bij Ferrari blijft.

Overigens is het toch wel opvallend dat Finland, een land met slechts 5 miljoen inwoners, met Räikkönen voor de derde keer een wereldkampioen in de F1 heeft, nadat eerder ook Keke Rosberg en Mika Hakkinen die eer te beurt viel. Räikkönen zal zijn titel ongetwijfeld op gepaste wijze vieren, maar de aandacht zal dan snel verschuiven naar Fernando Alonso omdat zowel Räikkönen als Lewis Hamilton bij hun huidige werkgever blijven.

Klacht

Waar de “stier van Asturië” volgend seizoen aan de slag zal gaan, blijft echter een groot vraagteken. Ron Dennis mag dan wel beweren dat Alonso nog altijd een contract heeft bij McLaren-Mercedes, Norbert Haugg, de baas van de sportcel van Mercedes liet al optekenen dat het ” onmogelijk is om de samenwerking met de Spaanse rijder voort te zetten.”

Een terugkeer naar Renault lijkt dus meer aan de orde. Daar staat tegenover dat het Franse merk een weinig overtuigend seizoen achter de rug heeft, zodat de Spanjaard wellicht stevige garanties zal eisen voor hij zich opnieuw onder de vleugels van zijn mentor Flavio Briatore wil nestelen. Er waren ook al geruchten dat hij bij Toyota een blanco cheque kon krijgen, maar het palmares dat de Japanse constructeur kan voorleggen oogt zo bleek, dat men zich moeilijk kan voorstellen dat een kandidaat-wereldkampioen die kaart zou willen trekken. Als hij McLaren verlaat, komt daar hoe dan ook een zitje vrij. De steeds constanter presterende Nico Rosberg wordt daarvoor een ernstige kandidaat genoemd en zou het ook fantastisch vinden, maar hij geeft tegelijk aan niet te veel te willen dromen. Er is in dit superspannende seizoen in ieder geval een sterke nieuwe generatie aangetreden met niet alleen Hamilton en Rosberg, maar ook nog Robert Kubica, Adrian Sutil, Sébastian Vettel en Anthony Davidson, die klaarstaan om zonder veel poespas de gevestigde waarden het vuur aan de schenen te leggen. En dat kan de spankracht en de spektakelwaarde maar ten goede komen.

In afwachting daarvan dreigde dit WK bij het afsluiten van dit nummer een anticlimax te krijgen. McLaren-Merces legde klacht neer tegen Williams en BMW omdat de teams geknoeid zouden hebben met de brandstoftemperaturen. Dat zou betekenen dat Kubica, Heidfeld en Rosberg uit de uitslag zouden worden geschrapt. Maar volgens de FIA is er voldoende twijfel over het bewijs om Williams en BWM niet te straffen. McLaren-Mercedes ging tegen die beslissing in beroep.

De uittredende wereldkampioen Fernando Alonso deed intussen al zijn zegje over de klacht van zijn team. Hij noemde het een schande als Hamilton op deze manier alsnog de titel zou pakken. Ook dat zegt veel over zijn relatie met McLaren-Mercedes en Hamilton. Alonso stond er afgelopen zondag op het podium trouwens allerminst beteuterd bij. S

door eric faure

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content