Toprenners is dezer dagen weinig rust gegund. Na de Ronde van Vlaanderen van afgelopen zondag, krijgen ze vandaag weer ongeveer 200 kilometer voorgeschoteld in Gent-Wevelgem. Vorig jaar werd die wedstrijd danig ontsierd. In de laatste kilometer bleven de volgwagen van de toenmalige koersdirecteur Luc Gheysens, de neutrale wagen en enkele motoren achter leider Juan AntonioFlecha. Dat maakte het achtervolger Nico Mattan een stuk makkelijker om de Spanjaard bij te ...

Toprenners is dezer dagen weinig rust gegund. Na de Ronde van Vlaanderen van afgelopen zondag, krijgen ze vandaag weer ongeveer 200 kilometer voorgeschoteld in Gent-Wevelgem. Vorig jaar werd die wedstrijd danig ontsierd. In de laatste kilometer bleven de volgwagen van de toenmalige koersdirecteur Luc Gheysens, de neutrale wagen en enkele motoren achter leider Juan AntonioFlecha. Dat maakte het achtervolger Nico Mattan een stuk makkelijker om de Spanjaard bij te halen. Mattan ontfutselde Flecha in extremis de overwinning. Ploegleider Giancarlo Ferreti van Flecha diende bij de internationale wielerunie UCI een klacht in, waarna Gheysens voor een maand geschorst werd. De organisatoren opteerden nu voor een nieuwe koersdirecteur. De keuze viel op ex-renner Hans De Clercq. "Gheysens maakte vorig jaar een heel kleine, menselijke fout", blikt De Clercq terug. "Niemand dacht dat Mattan nog zou kunnen terugkomen. Waardoor op een bepaald moment Gheysens en co in een situatie zaten waarin ze zichzelf niet meer konden wegtoveren. Dan kan je de klok niet terugdraaien. "Wat ik heel jammer vond, was dat de koersdirecteur de volle lading kreeg. Normaal gezien heeft de wedstrijdjury telkens het laatste woord. Ik ben ervan overtuigd dat de juryvoorzitter toen evenzeer in de fout is gegaan als Gheysens. "Als we straks in de finale met een gelijkaardige situatie te maken krijgen, maak ik me uit de voeten in de laatste kilometer. Je moet dan iedereen voorbijrijden en vóór de renners aankomen. Het is natuurlijk helemaal anders als drie renners voorop rijden terwijl het peloton op vier minuten volgt. Dan kan je als koersdirecteur wel achter de leiders blijven. "De enigen die Flecha vorig jaar hadden mogen volgen zijn een jurylid op de motor, die de andere motards kan begeleiden en bevoegdheden heeft om bepaalde mensen weg te sturen, en een motor van de televisie. Als het aan mij ligt moet die laatste ook vertrekken vanaf het moment dat de renners in het zicht van de vaste camera zijn. "Speciale maatregelen zijn er niet genomen na het incident van vorig jaar. Wel is het zo dat we voor deze editie het aantal volgbewijzen hebben ingeperkt. In 2005 zijn er meer dan 300 uitgedeeld. Dat vind ik te veel van het goede. We hebben dat nu teruggeschroefd tot 200 à 250. "Bij de motards heb ik er de nadruk op gelegd dat een vertoning zoals die van vorig jaar geen tweede keer mag voorvallen. Dat is niet goed voor het imago van de wedstrijd." Zorgt het incident van vorig jaar voor extra druk ? "Toch wel. Het is allemaal nieuw voor mij en we zullen nu dubbel geviseerd worden."KRISTOF DE RYCK