De Legend Masters vormen weer een nieuwe categorie in de autosport. Dreigt er dan geen overkill ? Neen, want er is voor zo'n originele benadering gekozen, dat niemand hier onverschillig voor kan blijven. Het basisconcept is eenvoudig : een buisvormig chassis, de mechaniek van een Yamaha-motor 1250cc (zo'n 150 PK), dikke wielen, met niet echt efficiënte banden, en een plastic carrosserie die herinneringen oproept aan de wagens uit de jaren dertig. Dat zijn dé ingrediënten van een verrassende cocktail, die aanleiding geeft tot schitterende wedstrijden, want de verschillen tussen de wagens zijn uiterst beperkt, zodat het echt de rijders ...

De Legend Masters vormen weer een nieuwe categorie in de autosport. Dreigt er dan geen overkill ? Neen, want er is voor zo'n originele benadering gekozen, dat niemand hier onverschillig voor kan blijven. Het basisconcept is eenvoudig : een buisvormig chassis, de mechaniek van een Yamaha-motor 1250cc (zo'n 150 PK), dikke wielen, met niet echt efficiënte banden, en een plastic carrosserie die herinneringen oproept aan de wagens uit de jaren dertig. Dat zijn dé ingrediënten van een verrassende cocktail, die aanleiding geeft tot schitterende wedstrijden, want de verschillen tussen de wagens zijn uiterst beperkt, zodat het echt de rijders zijn die uitmaken wie de beste is. Ter gelegenheid van de Belcar Masters, die zondag het seizoen afsluiten in Zolder, maakt de Legend Masters zijn naam maar waar door een heel bataljon Belgische kampioenen de strijd te laten aangaan. Om de competitie nog wat extra piment te geven heeft de organisator specialisten uit verschillende disciplines uitgenodigd. Het gaat onder meer om : Frédéric Bouvy, Vincent Vosse, Marc Goossens, Koen Wauters, David Saelens, Philippe Adams, Didier Defourny (rijder maar ook promotor van de GP van België F1) en Jean-Michel Martin (die vier keer de 24 uur van Spa won). Ook de bekendste rallyrijders, zoals Patrick Snijers, Freddy Loix, Larry Cols, Bruno Thiry en Stéphane Henrard zullen van de partij zijn. En polyvalente rijders zoals Marc Duez, Jean-Pierre Van de Wauwer of Renaud Verreydt zouden wel eens de rol van scheidsrechter op zich kunnen nemen. Nico Rosberg zal in ieder geval in 2006 deel uitmaken van het Williams F1-team, maar het is nog niet duidelijk of dit als tweede of als derde rijder zal zijn. Marcus Grönholm tekende een contract voor twee jaar bij Ford. Nicolas Bernardi zal Markko Märtin vervangen in de tweede officiële Peugeot 307 in de rally van Corsica en de rally van Catalonië. Hij krijgt de Belg Jean-Marc Fortin als navigator naast zich. Chris Van Woensel debuteert met de Mitsubishi Lancer Evo 9 in de rally van de Condroz. Henri Pescarolo zal met een tweewielaangedreven buggy SMG deelnemen aan de Dakareditie van 2006. Vincent Radermecker won de titel BTCS 2005 in een Jaguar Silhouette, waarvan hij het stuur deelde met Jérôme Thiry. De laatste wedstrijden van het seizoen in Francorchamps werden gewonnen door Hemroulle-Verbergt (Audi) en Slaus-Lupant (BMW). Mihail Marinescu, een jonge Roemeense rijder, won de laatste twee wedstrijden van het kampioenschap van België, Formule Renault 1.6. GP van China : 1. Alonso (Renault) ; 2. Raikkonen (McLaren-Mercedes) op 4.015 ; 3. R. Schumacher (Toyota) ; 4. Fisichella (Renault) ; 5. Klien (Red Bull) ; 6. Massa (Sauber-Petronas) ; 7. Webber (Williams-BMW) ; 8. Button (BAR-Honda) ; 9. Coulthard (Red Bull) ; 10. Villeneuve (Sauber-Petronas). (eindstand) : 1. Alonso 133 punten ; 2. Raikkonen 112 ; 3. M. Schumacher 62 ; 4. Montoya 60 ; 5. Fisichella 58 ; 6. R. Schumacher 45 ; 7. Trulli 43 ; 8. Barrichello 38 ; 9. Button 37 ; 10. Webber 36. eindstand) : 1. Renault 191 punten ; 2. McLaren 182 ; 3. Ferrari 100 ; 4. Toyota 88 ; 5. Williams-BMW 66 ; 6. BAR-Honda 38 ; 7. Red Bull 34 ; 8. Sauber-Petronas 20 ; 9. Jordan-Toyota 12 ; 10. Minardi 7.ERIC FAURE