De Ebbenhouten Schoen won VincentKompany in 2004 al en de kans is groot dat hij daar vanavond ook nog een Gouden Schoen aan toevoegt na het referendum van HetLaatsteNieuws, waarin hij vorig jaar als vijfde eindigde.
...

De Ebbenhouten Schoen won VincentKompany in 2004 al en de kans is groot dat hij daar vanavond ook nog een Gouden Schoen aan toevoegt na het referendum van HetLaatsteNieuws, waarin hij vorig jaar als vijfde eindigde. Sinds hij in het seizoen 2003/04 in het eerste elftal van Anderlecht debuteerde, ging het steil omhoog met de carrière van Kompany. Zo steil dat de commercie rond hem nauwelijks kon volgen, merken ze in de fanshop van Anderlecht. De shop ademt dankzij de door Adidas (dat de speler tot 2008 contracteerde) geleverde foto's wel Kompany uit en er worden truitjes met zijn naam verkocht, maar dat is het dan ook. Koppen, sleutelhangers of andere memorabilia met een link naar hem worden niet aangeboden. Zelfs geen afzonderlijke foto's : die zitten in een pakket met afbeeldingen van het hele elftal. Gepersonifieerde spullen aanbieden, "dat is altijd een bepaald risico", zegt ClaudeSuy, die in de shop werkt. "Je moet dat in grote aantallen inslaan terwijl je er rekening mee moet houden dat wij het enige verkooppunt zijn dat die artikelen verkoopt, maar het niet zeker is of hij volgend seizoen zal blijven. Daarna met een stock blijven zitten is nu ook niet de bedoeling. Hij kon ook in het tussenseizoen al weggeweest zijn. Wat dan ? We hebben hier bij wijze van spreken nog sjaals liggen van Stoica, die ik aan de straatstenen niet meer kwijt kan ( lachje)." Zorgt de Gouden Schoen nu al voor een opleving in de fanshop ? Claude Suy betwijfelt het. Sterker zelfs, hij ontkent het. "We hebben hier in het verleden al eens een farce gehad : alle artikels voor de vijfentwintigste landstitel lagen in de winkel, maar we verloren met 0-2 van Gent en op maandagmorgen stonden ze hier van Man Bijt Hond en dat programma van VTM aan de deur. Wat gaat er nu met die spullen gebeuren ?" Als Kompany de Gouden Schoen wint, zal daar nadien in de etalage wel iets mee worden gedaan. Maar, zegt Kiki Vanden Stock, uitbaatster van de fanshop, "zo'n grote impact heeft dat niet. Het is zoals wanneer we kampioen spelen : dat leeft de dag zelf enorm, maar nadien zijn de mensen dat vergeten. Het is eerder impulsief kopen wat ze dan doen." Anderlechts populairste speler is Kompany trouwens niet in de fanshop. "Op dit moment niet." Die eer valt door zijn spectaculairdere acties en aanvallender imago Christian Wilhelmsson te beurt. Maar, zegt Vanden Stock, "de mensen kopen, nu we dat in dertig seconden als enige in België zelf computergestuurd kunnen drukken, trouwens meer en meer truitjes met hun eigen naam op. Bovendien weten ze ook dat spelers het volgende seizoen alweer weg kunnen zijn." Voor Adidas is Vincent Kompany een van de speerpunten in de communicatie, zegt FrankBasters van Adidas Benelux. "Wij tekenen wereldwijd verscheidene voetballers ter ondersteuning van onze voetbalgedachte en -producten. In december 2003 hebben we voor een jeugdige doelgroep persoonlijkheden gezocht, jonge jongens met flair en inspirerend voetbal op de internationale velden en in België. Vincent Kompany voldoet daaraan. Sterker nog, Vincent Kompany ís dat profiel. Over de inhoud van contracten zeggen wij niets, maar je kunt je voorstellen dat er van ons uit een financiële bijdrage tegenover staat, de belofte dat wij hem van de best mogelijke producten en service zullen voorzien én qua profiel zullen meehelpen om dat uit te bouwen en communicatieve initiatieven te nemen. Afgelopen december hebben we daarom bijvoorbeeld een campagne gevoerd voor de opvolger van onze schoen F50+, waarvoor Vincent Kompany de ambassadeur in België is. Hij was bijvoorbeeld te zien op een soort slagveld waarin verscheidene snelle spelers het eerst bij de bal willen." Adidas, dat Anderlecht en Club Brugge sponsort en onder andere ook Del Piero, Cissé, Robben, Beckham, Zidane, Trezeguet, Buffel, Vandenbergh en Clement onder contract heeft, zal aan de Gouden Schoen desgevallend wel een feestje ophangen en felicitaties overmaken. Maar geen extra campagne voeren. "We zullen er wel melding van maken bij onze andere activiteiten, maar in principe doen we per jaar een paar commerciële concepten die passen in een langetermijnvisie. Daar proberen we nu eenmaal zo min mogelijk ad-hocactiviteiten in te steken. Daarom leggen we onze spelers ook voor langere termijn vast, zodat we ook op een EK of WK van hen kunnen genieten. We proberen Kompany ook zoveel mogelijk in te zetten als voetballer, dus voor ons is het belangrijkste dat hij het voetbal laat spreken. Wordt er door ons een campagne met Anderlecht gedaan, dan is hij daar het gezicht van, samen met Wilhelmsson. En in augustus vorig jaar hebben we met United Brands sportieve vrijetijdskleding uitgebracht. Ook daar was hij het gezicht van, want hij is een belangrijke voetballer, maar had bij wijze van spreken ook een model kunnen zijn." Maar wordt er dan echt niks méér gedaan om Kompany's succes commercieel te vermarkten ? Neen. Behalve Adidas heeft Kompany geen andere belangrijke persoonlijke sponsors, zegt JacquesLichtenstein, zijn zaakwaarnemer. "Hij wordt heel erg gesolliciteerd. Elke dág bellen bedrijven met voorstellen, maar we, zijn vader en hij, hebben beslist daar niet aan te beginnen." Wordt hier geen kans gemist om op z'n minst maximaal munt te slaan uit het sportieve succes ? Kompany speelde in Barcelona in JohanCruijffs we- reldelftal. Daarvoor werd hij overigens pas na overleg met Cruijff geselecteerd, nadat hem een shortlist werd voorgelegd waarvoor de organisatie op haar beurt het oor te luisteren legde in de diverse landen. Uitstekende prestaties uiteraard, maar ongetwijfeld voor een deel ook commerciële waarde, liggen aan zijn selectie ten grondslag. Maar Kompany & co zelf blijft wel zonder co. Lichtenstein : "Een ander zal dat misschien doen, maar hij heeft niet die état d'esprit. Een competitie als de Champions League is zoveel belangrijker dan de Gouden Schoen : als Aruna zes keer had gescoord in de Champions League en de Gouden Schoen niet had gewonnen, zat hij nu misschien al bij Manchester United of Newcastle. Want dat is ook waarom Everton Radzinski wou : omdat hij scoorde in de Champions League, niet omdat hij prijzen won. In België is de Gouden Schoen een mooie beloning, superbe, maar voor grote clubs in het buitenland heeft dat geen belang." Kortom : "Publiciteit neemt tijd in beslag en Kompany is voetballer en wil zich daarop concentreren. Geld is geen prioriteit. Het commerciële passeert vooral door de sport."Dat is in tegenstelling tot wat sommige buitenlandse vedetten doen. "Maar", zegt Lichtenstein, "de Franse nationale ploeg maakte veel publiciteit - en daar is niets mis mee - en op het WK kwamen ze in veel reclames, maar ze zaten wel niet in de kwartfinales. Bij Real Madrid maken spelers ook veel publiciteit, maar de resultaten zijn daar ook niet zo..."door Raoul De GrooteIn de fanshop is Wilhelmsson populairder dan Kompany.