Om de twee minuten glijden de Airbussen en Boeings soms vervaarlijk, soms stijlrijk op enkele tientallen meters van het voetbalveld. Dat zijn er 45 tijdens de duur van een hele voetbalwedstrijd. Afleiding genoeg, me dunkt. We staan langs het veld van Zaventem, dat moge duidelijk zijn. Excuseer, sinds 2003 moeten we KVW Woluwe Zaventem zeggen. Via veel omwegen een geslaagde fusie tussen SC Woluwe (ontstaan in 1948), Wosjot Woluwe (1972) en KVK Zaventem (1921).
...

Om de twee minuten glijden de Airbussen en Boeings soms vervaarlijk, soms stijlrijk op enkele tientallen meters van het voetbalveld. Dat zijn er 45 tijdens de duur van een hele voetbalwedstrijd. Afleiding genoeg, me dunkt. We staan langs het veld van Zaventem, dat moge duidelijk zijn. Excuseer, sinds 2003 moeten we KVW Woluwe Zaventem zeggen. Via veel omwegen een geslaagde fusie tussen SC Woluwe (ontstaan in 1948), Wosjot Woluwe (1972) en KVK Zaventem (1921). De vliegtuigen komen van boven de oude kantine overgevlogen, een oude kantine die volop in de steigers staat, want de bedoeling is om er een modern complex met twee verdiepingen van te maken. "De bovenste verdieping zal dienen om diners te kunnen geven voor en na de match, en tijdens de week als vergaderzaal voor zakenmensen", geeft clubvoorzitter Ward Ceuppens nog even mee vooraleer hij zich weer goedlachs tussen de trouwe fans stort. Zaventem staat voor de meeste Belgen synoniem met onze nationale luchthaven, niet voor niets werd de eerste ploeg van het vroegere KVK Zaventem als 'de luchthavenboys' aangesproken. In de regio rond Zaventem bruist het van businessverkeer, industriezones en bedrijfsparken : kapitaal genoeg in omloop daar. De hoofdsponsors van KVWZ heten dan ook DHL, Mercedes en Securitas. Maar een luchthaven naast je oprit brengt ook nadelen met zich mee. Laten we bijvoorbeeld even terugkeren naar die te herconstrueren kantine : een dossier dat jaren aansleepte. "Een beetje een politiek farce, vermoed ik", zegt Frans Vangrunderbeek, manusje-van-alles bij de vierdeklasser. "Belgocontrol hield de bouw van een kantine tegen omdat ze een systeem wilden plaatsen om de vliegtuigen, bij een dichte mist bijvoorbeeld, blind en op automatische piloot naar de landingsbaan te kunnen dirigeren. Dan mogen er in het traject geen obstakels uitsteken, dus ook geen voetbalkantine. Een redenering die geen steek hield, want als je de lijn doortrok, moest je ook de kerk van Zaventem platleggen." Uiteindelijk zal het nieuwe complex, mét cateringverdieping, er tegen juni wel degelijk staan. Het moet Woluwe Zaventem helpen om de ultieme droom te verwezenlijken : derde nationale. "Niet hoger", verklaart voorzitter Ceuppens, ondertussen weer even bij ons komen zitten, categoriek. "We zijn een gezonde club en willen dat blijven. Eens je de stap naar tweede nationale zet, moet een club voldoen aan een hele resem licentievoorwaarden, die veel te duur uitvallen. Ik ben bij OH Leuven eens een kijkje gaan nemen naar hun bouwplannen ... Amai." Een veelzeggende zucht. Ward Ceuppens is een gezellige volksmens, zo wil hij ook zijn club houden. MATTHIAS STOCKMANS