Er werd meer over gesproken dan over wat op het asfalt gebeurde, vorig weekend op de Nürburgring. Hoe jammer het toch was dat de formule 1 wellicht voor het laatst aan het werk te zien was op dat legendarische circuit doordrenkt met traditie en heroïek. Het circuit in de Eifel is immers in hetzelfde bedje ziek als veel andere Europese oorden waar F1 wordt gereden: de kas is leeg. Meer zelfs, sinds maandagochtend gaapt er een financiële put van 55 miljoen euro op de Nürburgring.
...

Er werd meer over gesproken dan over wat op het asfalt gebeurde, vorig weekend op de Nürburgring. Hoe jammer het toch was dat de formule 1 wellicht voor het laatst aan het werk te zien was op dat legendarische circuit doordrenkt met traditie en heroïek. Het circuit in de Eifel is immers in hetzelfde bedje ziek als veel andere Europese oorden waar F1 wordt gereden: de kas is leeg. Meer zelfs, sinds maandagochtend gaapt er een financiële put van 55 miljoen euro op de Nürburgring. Natuurlijk heeft dat te maken met de waanzinnige investeringen die de eigenaars de voorbije jaren deden, zoals 310 miljoen euro voor hotels die de rest van het jaar leegstaan en pretparken waar geen kat komt. Maar er is ook en vooral het hoge startgeld dat Bernie Ecclestone vraagt om langs te komen, 20 miljoen euro in het geval van de Duitsers. Met zo'n factuur kan bijna geen enkele race break-even draaien, tenzij de tent nokvol zit zoals twee weken geleden in Silverstone, een uitzondering die de regel bevestigt. Op de Nürburgring hadden ze dus al voor het raceweekend becijferd dat ze dit jaar voor een slordige 14 miljoen euro in het rood zouden finishen, omdat de ticketverkoop serieus tegenviel. En dat ondanks die Duitse wereldkampioen Sebastian Vettel die ook dit seizoen iedereen naar huis fietst, zit u zich nu te bedenken? Inderdaad. Er zijn immers twee grote oorzaken voor de geringe opkomst op veel Europese circuits. Om te beginnen worden op de meeste circuits prijzen gehanteerd die door het grote publiek als exorbitant worden beschouwd, van 300 tot 500 euro voor een zitje. Als je bovendien drie dagen gaat kijken, dan heb je ter plaatse ook nog eens accommodatie nodig. Ten tweede is er stilaan sprake van overkill. Negentien races zoals dit seizoen (met Bahrein erbij waren er het twintig geweest) is van het goede te veel. Vorige zondag op de Nürburgring en komende zondag al in Boedapest, er is constant F1 op tv. De meeste Europese circuits kampen dus niet alleen met financiële verliezen, maar ook met een politiek klimaat waarin overheidsgeld voor een evenement als F1 niet langer kan. In de Duitse bondsstaat Rheinland-Pfalz, waar de Nürburgring zich bevindt, zitten de groenen in de regering. Minister van Economische Zaken Eveline Lemke liet al weten dat er na dit jaar geen euro belastinggeld meer naar de race gaat. Autosportminnend Duitsland hoopt nu dat Bernie Ecclestone de prijs zal laten zakken, maar dat is weinig waarschijnlijk. Om te beginnen moet zijn handel zo veel mogelijk opbrengen, bovendien zijn er buiten Europa kandidaten zat om een GP binnen te halen. Niet alleen achter de toekomst van de Nürburgring staat een vraagteken. Ook op de Hungaroring in Boedapest, waar komend weekend wordt gereden, staat het water al een eind boven de lippen. Hoewel de Hongaren nog een contract hebben tot 2016 is de kans groot dat het daar ook de laatste keer is. Nadat in willekeurige volgorde Valencia, Barcelona en Turkije al meldden dat ze klaar zijn om af te haken. DOOR JO BOSSUYT