KirchHolding GmbH uit München, de groep die al in 1996 bij de Fifa de televisierechten verwierf voor de wereldbekers van 2002 en 2006, zou met een schuldenlast van meer dan 5,6 miljard euro opgezadeld zitten. Het tweede grootste mediabedrijf in Duitsland na Bertelsmann ( RTL), bezit ook de tv-rechten voor de Formule 1-wedstrijden en is eigenaar van de tv-zenders Prosieben en SAT1. Kirch heeft verder 40 procent van de aandelen bij Axel Springer, uitgever van het succesvolle boulevardblad Bild.
...

KirchHolding GmbH uit München, de groep die al in 1996 bij de Fifa de televisierechten verwierf voor de wereldbekers van 2002 en 2006, zou met een schuldenlast van meer dan 5,6 miljard euro opgezadeld zitten. Het tweede grootste mediabedrijf in Duitsland na Bertelsmann ( RTL), bezit ook de tv-rechten voor de Formule 1-wedstrijden en is eigenaar van de tv-zenders Prosieben en SAT1. Kirch heeft verder 40 procent van de aandelen bij Axel Springer, uitgever van het succesvolle boulevardblad Bild. De problemen van Kirch zijn ontstaan door de moeilijkheden die zijn tv-zenders ondervinden om in Duitsland, waar er een overaanbod aan openbare stations bestaat, aan voldoende kijkcijfers te geraken. Het lanceren van Première, een betaalzender die voor een paar jaar ook met RTL de wedstrijden van de Champions League deelde, was een gedeeltelijke mislukking. De echte zorgen kwamen er toen Rupert Murdoch, die andere mediagigant, zich vorige maand uit de Kirchgroep wou terugtrekken. Murdoch wou de 1,8 miljard euro terug die hij, via BSKyB, in Première had geïnvesteerd. Kirch zou aan het betalen van een dergelijke bedrag onherroepelijk ten onder zijn gegaan. Maar ook in de wereld van de mediagiganten is solidariteit geen ijdel woord. Nadat bondskanselier Schröder zich als eerste over de zorgen van Kirch had ontfermd, kwamen er beloftes van steun van de Deutsche, de Dresdner en de Bayerische Landesbank. Later lieten Mediaset en Fininvest, eigendom van de Italiaanse premier Silvio Berlusconi, eveneens weten dat zij Kirch niet in de kou zouden laten staan. Ook bij de Fifa maakt men zich geen zorgen over al de heisa die de moeilijkheden van de Kirchgroep in de sport- en financiële wereld hebben teweeggebracht. Guido Tognoni, die nu de leiding heeft over Fifa-marketing - opgericht na de instorting van ISL - zei ons dat de wereldvoetbalbond al 700 miljoen euro van Kirch had ontvangen. De rest moet pas na de finale van het WK in Yokohama worden betaald, maar daarvoor beschikt de Fifa al over de nodige bankgaranties. Intussen heeft de Kirchgroep al een gedeelte van de 1,68 miljard euro die bij de Fifa terecht moeten komen, van de verschillende zenders gerecupereerd. Direct TV betaalde voor Zuid-Amerika en Mexico met 444,74 miljoen euro het meest. Volgen BBC/ITV met 255,5 miljoen en, Via Digital voor Spanje, TF1 voor Frankrijk, RAI voor Italië en MSL/Univision voor de VS met tussen de 130 en 200 miljoen. Daarmee is de rekening ongeveer rond. ARD en ZDF betaalden voor Duitsland 127,7 miljoen euro, maar dat is wel alleen voor 2002. Wat België betreft onderhandelde de VRT ook namens de RTBF. Daar zou 5 miljoen euro mee gemoeid zijn, waarvan 3/8 voor de rekening van de Waalse en 5/8 voor die van de Vlaamse zender. Het enige overblijvende gevaar betreffende het komende WK zou volgens Tognoni nog kunnen uitgaan van het feit dat Kirch niet bij machte zou zijn het internationaal signaal te produceren. Van de baas van het Main Broadcasting Center in Tokio, de Fransman Francis Tellier, kreeg Tognoni echter de bevestiging dat Kirch tot zover al zijn beloftes nakwam. door Mick Michels,