Less is more

MINI-rijden is a way of life waar duurzame mobiliteit een onderdeel van uitmaakt. Vandaar dat de MINI Electric een kwestie van tijd was, de eerste in een lange rij bovendien want vanaf 2030 gaat MINI volledig elektrisch. Een bewuste keuze.

Zoals de eerste MINI in 1959 een gepast antwoord bood op de schaarste en het brandstoftekort in het naoorlogse Engeland, zo anticipeert de MINI Electric nu op nieuwe uitdagingen zoals de snel voortschrijdende klimaatverandering.

MINI goes electric

De MINI Electric behoudt de basiskenmerken van het merk zoals compacte afmetingen, ludiek design en dynamisch rijgedrag en voegt daar nieuwe karakteristieken aan toe zoals elektrische aandrijving en duurzaamheid.

De nieuwkomer inspireerde MINI Belux te gaan samenwerken met het Belgische modelabel mosaert van Stromae. Het partnership leidde tot de creatie van de MINI x mosaert, een uniek model op 400 exemplaren dat volgens MINI-woordvoerder Jeroen Lissens staat voor creativiteit en duurzaamheid, twee kerncompetenties van MINI en mosaert. “Vanaf dag één zaten we op dezelfde golflengte, de samenwerking heeft een mooi resultaat opgeleverd waarin het DNA van het automerk en modelabel terug te vinden is. De boodschap is goed overgekomen: MINI-rijden betekent inderdaad zoveel meer dan autorijden, het is een way of life. Met de komst van de MINI Electric krijgt die een bijkomende dimensie.”

Less is more

Boek NU een proefrit met de MINI ELECTRIC, klik HIER

Creatieve dialoog

De specifieke aankleding van de MINI Electric mosaert edition is bedacht en uitgewerkt door Coralie Barbier, styliste van het label en partner van Paul Van Haver. Zij liet zich inspireren door een model in Racing Green met een wit ecru dak uit de jaren zestig, elementen die zij op een creatieve manier verwerkte in het ruitjesmotief dat kenmerkend is voor de look van de nieuwkomer, in combinatie met het geel van het logo van de MINI Electric.

Wat zegt Coralie Barbie zelf over haar creatie? “Bij elke samenwerking gaan wij op zoek naar de historie van het merk, wat het oproept bij mensen. In het geval van MINI zijn dat de eenvoud van het concept en ludieke design. En natuurlijk de Engelse touch. We vonden het belangrijk een vleugje fashion aan de wagen toe te voegen. Vanzelfsprekend kozen we voor tartan als voornaamste motief, een dandy twist, typisch voor de chique look van mosaert die uitstekend past bij deze wagen.”

Less is more

Lissens zegt aangenaam verrast te zijn door de positieve reacties in de pers en op social media. En hij heeft nog meer goed nieuws. “Dat grote ondernemingen voor hun bedrijfswagenpark opteren voor MINI Electric bewijst bovendien dat die zowel inzake als betrouwbaarheid als duurzaamheid aan hun strenge eisen voldoet. De MINI Electric is ook fiscaal interessant, want volledig fiscaal aftrekbaar en gezegend met een lage VAA. Een particulier die zijn of haar MINI Electric fiscaal niet kan aftrekken, kan nog altijd profiteren van een lagere BIV en rijtaks, van het prijsvoordeel dat stroom laden oplevert tegenover benzine of diesel tanken én van de hogere restwaarde van een elektrische auto.”

Daarenboven regelt MINI alle formaliteiten die gepaard gaan met het plaatsen van een laadpunt thuis, dankzij onder meer een structurele samenwerking met energieleverancier Luminus. De MINI Charging laadpas geeft dan weer toegang tot omzeggens alle laadpalen in binnen- en buitenland. Wie nog twijfelt, boek een proefrit!

Less is more

Elektrisch autorijden stap in de goede richting

Die proefrit hebben wij al achter de rug en heeft ons geleerd dat de MINI Electric goed is afgewerkt en uitgerust met de modernste rij- en infotainmentsystemen en aangenaam agile rijdt. Door de accu in de vloer van de auto beschikt die over een laag zwaartepunt en daardoor over een uitstekende wegligging. De actieradius is relatief beperkt maar volgens Lissens tillen MINI-rijders daar niet zwaar aan. “Zij verplaatsen zich hoofdzakelijk in een stedelijke omgeving en vinden de actieradius minder belangrijk dan de ecologische voetafdruk. Zij zien elektrisch autorijden als een eerste stap naar een meer duurzame samenleving. Dat is ook de richting die MINI uit wil.”

Less is more

Technische steekkaart MINI ELECTRIC mosaert

Gecombineerd stroomverbruik : 14,9 tot 16,9 kwh/100km

Aandrijving : voorwielaandrijving

Maximum vermogen : 135 kW/184 pk

Maximaal rijbereik (WLTP) : 234 km

Maximum laadtijd : 80% opgeladen (11kw, AC wisselstroom) in 2,5u, 80% met een snellader (50kw, DC gelijkstroom)

Accutype/accucapaciteit : lithium-ion, 32,6 kWh

Topsnelheid : 150 km/u

Acceleratie 0-100 km/u : 7,3 sec

Prijs vanaf: MINI electric mosaert edition: € 37.425 inclusief btw. / er is al een MINI electric vanaf € 33.500

Meer info op www.mini.be

Volg de volledige reeks op www.knack.be/RoadtoEV