De leugenaffaire van Melbourne zorgde voor een kleine schokgolf in de F1. Lewis Hamilton en de ondertussen ontslagen teammanager Dave Ryan logen bewust over een inhaalsituatie met Jarno Trulli. Meermaals zelfs. Omdat de Italiaan op die manier werd gedeclasseerd en Hamilton zelf kon doorschuiven naar het podium. Vals spel dus en daar staan zware straffen op. Temeer omdat McLaren niet aan zijn proefstuk toe was. In 2007 kreeg het een boete van 100 miljoen dollar, omdat een ingenieur van het team betrapt was met de handleiding ...

De leugenaffaire van Melbourne zorgde voor een kleine schokgolf in de F1. Lewis Hamilton en de ondertussen ontslagen teammanager Dave Ryan logen bewust over een inhaalsituatie met Jarno Trulli. Meermaals zelfs. Omdat de Italiaan op die manier werd gedeclasseerd en Hamilton zelf kon doorschuiven naar het podium. Vals spel dus en daar staan zware straffen op. Temeer omdat McLaren niet aan zijn proefstuk toe was. In 2007 kreeg het een boete van 100 miljoen dollar, omdat een ingenieur van het team betrapt was met de handleiding van de Ferrari op zijn nachttafel. In de aanloop naar vorige woensdag, toen de wereldraad van de internationale autosportfederatie FIA in Parijs zetelde om een vonnis te vellen, werd stoere praat verkocht. "Ze riskeren een schorsing voor de rest van het seizoen", liet Bernie Ecclestone zich zowaar ontvallen. Natuurlijk werd de soep veel minder warm gegeten. Evenzeer in de aanloop naar woensdag 29 april doken plots alarmerende berichten op uit Stuttgart, waar Mercedes zijn hoofdzetel heeft. Enkele toplui bij de Duitse constructeur zetten luidop een vraagteken achter de betrokkenheid in de F1. Belangrijke sponsors van het team, weliswaar via officieuze kanalen, waren nog iets explicieter: betrouwbare bronnen wisten te melden dat die sponsors onmiddellijk de F1 zouden verlaten als McLaren tegen een schorsing voor zelfs maar een paar races aankeek. Zo ver kwam het dus niet: McLaren kwam ervan af met een voorwaardelijke straf. Als het team zich in de komende twaalf maanden nog eens bezondigt aan een zwaar vergrijp, dan moeten de zilveren machines drie races langs de kant. Dat McLaren met zo'n zachte hand werd berecht, is natuurlijk geen verrassing. De financiële belangen zijn in deze crisistijden immers veel te groot. Mercedes is niet alleen voor dertig procent eigenaar van McLaren, maar ook motorenleverancier van Brawn GP, het team dat met Jenson Button het WK aanvoert. Kortom: zo'n aderlating kan de F1 zich in deze economisch moeilijke tijden niet permitteren. De zeer milde straf bevestigt misschien ook wel wat in de paddock werd gefluisterd: dat het er sommige mensen in de top van de F1 vooral om te doen was teambaas Ron Dennis helemaal opzij te schuiven. "Ik vrees dat er een soort koehandel bezig is", zei gezaghebbend waarnemer Jackie Stewart. Waarmee hij bedoelde dat McLaren een zware sanctie kon ontlopen als Dennis opstapte. Wat de man een paar weken geleden, kort na de affaire 'Melbourne' trouwens ook deed. Waarna FIA-voorzitter Max Mosley vorige woensdag, na de zitting van de wereldraad, in alle toonaarden ontkende dat er sprake was van zo'n deal. En de fluwelen handschoen van de rechters als volgt motiveerde: "McLaren beloofde zijn oude cultuur overboord te gooien en zich in de toekomst helemaal anders te gedragen. Bovendien zijn de mensen die de beslissing namen om te liegen niet langer bij McLaren." Waarmee hij natuurlijk Dave Ryan bedoelde. S