Verrassend was het niet. Of was er echt iemand die bij de start van het seizoen geld op Nico Rosberg, de Mercedesteamgenoot van Lewis Hamilton, had gezet? Een voorspelbaar seizoen in een voorspelbare sport, al wordt dat door de ploegleiding van Mercedes nog altijd ontkend. 'Nico heeft dit seizoen enorm veel pech gehad, maar hij heeft tot het bittere einde geknokt', zei Toto Wolff in Austin. Ook Rosberg had zich toen al neergelegd bij de dominantie van de Brit. 'Ik wil in de laatste vier races van ...

Verrassend was het niet. Of was er echt iemand die bij de start van het seizoen geld op Nico Rosberg, de Mercedesteamgenoot van Lewis Hamilton, had gezet? Een voorspelbaar seizoen in een voorspelbare sport, al wordt dat door de ploegleiding van Mercedes nog altijd ontkend. 'Nico heeft dit seizoen enorm veel pech gehad, maar hij heeft tot het bittere einde geknokt', zei Toto Wolff in Austin. Ook Rosberg had zich toen al neergelegd bij de dominantie van de Brit. 'Ik wil in de laatste vier races van het seizoen vooral genieten van onze schitterende wagen.' Maar het was Hamilton die dit seizoen profiteerde van de Mercedes F1 W06 Hybride. Van de openingsrace in Australië tot aan de vijftiende GP in Rusland begon de 30-jarige Engelsman elf keer op de pole (Rosberg drie) en pakte hij negen zeges, zes meer dan Rosberg. De koers was nog voor de start van de Grote Prijs van de Verenigde Staten gelopen: Hamilton 302 punten, Rosberg 229. De Duitser, pas derde in de WK-tussenstand, was geen partij voor zijn teamgenoot, die vooral tegen zichzelf reed. Het nummer twee in het wereldkampioenschap, Sebastian Vettel (236 punten), startte dit seizoen één keer op polepositie en won drie races: Maleisië, Hongarije en Singapore. Er was nog even sprake van spanning tot viervoudig wereldkampioen Vettel in Travis County tien startplaatsen moest inleveren omdat er een nieuwe motor in zijn Ferrari was geplaatst. Hij vocht terug tot een derde plaats, net na zijn landgenoot Rosberg, die na de verzopen kwalificatiewedstrijden op de pole was gestart en pas in de slotronden na een stuurfout de overwinning aan Hamilton moest laten. Is de kloof tussen Ferrari en Mercedes dit jaar kleiner geworden? Neen. Hamilton speelde met de concurrentie. Gas geven en niet meer omkijken. De voorbode voor een nieuwe recordreeks? Mag Hamilton dromen van het absolute record van Michael Schumacher (7)? Kan hij in het spoor van Juan Manuel Fangio (5) rijden? Hijst hij zich volgend seizoen naast Alain Prost of Vettel (4)? Misschien, maar door een reglementswijziging lijkt het erop dat Mercedes zijn technisch voordeel op de concurrentie zal verliezen. In 2016 krijgen de motorbouwers meer vrijheid om hun V6-turbomotoren door te ontwikkelen, terwijl Ferrari de mogelijkheid krijgt de pk-kloof met Mercedes te dichten. De ontwikkelingsafdeling op Maranello is aan de inhaalbeweging begonnen. En: Vettel is van een ander kaliber dan Rosberg. Formule 1 in 2016, spanning verzekerd. Beloofd. DOOR MICHAEL WITTERSHAGEN EN CHRIS TETAERT