Livestreams op Yahoo! (NFL) en Facebook (NBA) onderstreepten de voorbije weken het groeiende belang van sociale media en het internet als distributiekanalen voor sportverslaggeving.

Primeur eind oktober in de NFL, de American footballcompetitie: de European Game in het Londense Wembley tussen de Buffalo Bills en de Jacksonville Jaguars was, behalve in de thuissteden van de respectieve clubs, wereldwijd uitsluitend via livestream op het internet te bekijken. Volgens de NFL, die daarvoor een deal sloot met Yahoo!, een belangrijke test. De meest populaire sportcompetitie in de VS wil immers haar internationale fanbasis uitbreiden. Interessant aan deze wedstrijd tussen twee kleintjes in de NFL was dan ook het tijdstip (15.30 uur in Engeland), met oog op nieuwe markten als Europa en ook Azië, waar de match ’s avonds te zien was. ‘Na onderzoek van de reacties zullen we bepalen of we nog meer wedstrijden via livestream zullen kunnen aanbieden en verkopen’, aldus Hans Schroeder, vicepresident mediastrategie van de NFL.

De vrees dat de livestream door de vele onlinebezoekers zou haperen, bleek ongegrond. Yahoo! doorstond de test met brio. Noodzakelijk, want het bedrijf betaalde liefst 18 miljoen euro om de NFL-partij wereldwijd te mogen uitzenden. Hoewel Yahoo! aanvankelijk moeite had om de reclametijd te verkopen, sloot het uiteindelijk lucratieve deals met merken als American Express, Microsoft, Snickers en Toyota.

De NBA, de Amerikaanse basketbalcompetitie, bracht eerder al een andere primeur, door als eerste sportcompetitie live uit te zenden via Facebook. Weliswaar geen wedstrijden, maar de oefenkampen in preseason van de Cleveland Cavaliers, Minnesota Timberwolves en Milwaukee Bucks. Een soort Anderlecht of Club TV, maar dan op Facebook. Het Amerikaanse bedrijf heeft daarvoor afgelopen zomer een livestreamingvideoservice gelanceerd, die echter (voorlopig) alleen beschikbaar is voor mediapartners, celebrity’s en sportvedetten. Dwayne Johnson, een professionele worstelaar, werd zo een van de eerste topsporters die zijn matchen uitzond via Facebook.

YouTube en andere apps bieden ook de mogelijkheid om te livestreamen, maar voor het bereiken en informeren van fans zijn nog altijd de eigen website en/of sociale media nodig. Door de livestream rechtstreeks op Facebook te plaatsen kan iemand die door zijn tijdlijn scrolt direct meekijken. De kans dat hij of zij dan aanhaakt, is een stuk groter, en net dat is de bedoeling. Want hoe langer Facebookgebruikers op het sociale mediakanaal surfen, hoe meer het Amerikaanse bedrijf kan cashen met reclame-inkomsten.

Voorlopig blijven de NBA-livestreams op Facebook beperkt tot beelden van trainingen, en dus niet van matchen. Het lijkt echter slechts een kwestie van tijd vooraleer dat wel het geval zal zijn. In België zullen basketbalfans alvast online NBA-wedstrijden kunnen bekijken, want Eleven Sports Network, dat de NBA-rechten voor ons land heeft verworven, biedt zijn sportaanbod (met onder meer ook buitenlandse voetbalcompetities) voortaan ook tegen betaling aan via een nieuw digitaal platform.

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content