Oekraïne, Thailand, Venezuela. Straatprotest om een verandering van beleid af te dwingen. Het lijkt een nieuwe trend. Ook in het voetbal. Niet alleen in het buitenland, ook bij ons. Vorig jaar kwam de achterban van Anderlecht en Standard in opstand. De aanhang van Zulte Waregem en KV Oostende pikte de verhuisplannen van Patrick De Cuyper niet. De voorbije weken was er het stille protest (typisch Limburgs) bij Racing Genk en het luide lawaai (typisch Antwerps) bij FC Antwerp.

‘Macht aan de fans’, luidde het gigantische spandoek op tribune 2 van de Bosuil. Een boodschap waar ik bijzonder veel sympathie voor heb. Maar uiteraard niet op deze manier. Wie het zijn lievelingsclub onmogelijk maakt om te voetballen en haar met fikse boetes opzadelt, bewijst alleen hoegenaamd niet klaar te zijn om de macht te delen, laat staan over te nemen. Wie het bestuur verwijt de club naar de rand van de afgrond gevoerd te hebben, kan het best niet de laatste duw geven.

Maar is het totaal onlogisch dat de Antwerpaanhang niet begrijpt dat een club uit de grootste stad van Vlaanderen met veruit de beste recettes van alle tweedeklassers er al bijna tien jaar niet in slaagt promotie af te dwingen?

De gebeurtenissen van de voorbije weken en maanden tonen aan dat de relatie tussen de supporters en de beleidvoerders van een club definitief aan het wijzigen is. De tijd dat de fans braaf een kaartje kopen, morrend naar huis gaan en twee weken later weer hunkerend naar het stadion trekken, is voorbij. Ze geven hun ploeg niet op, maar eisen tekst en uitleg. En worden soms zelfs opstandig.

Clubs moeten veel transparanter worden. Om te beginnen moeten ze bij de start van het seizoen realistische doelstellingen formuleren. Natuurlijk hoeven ze niet te vertellen dat het behoud een kansloze missie wordt, maar beweer dan ook niet dat je wil proberen een ticket voor play-off 1 te versieren. Zeg eerlijk waar het op staat, wat de financiële hobbels voor je club zijn, hoe je zal trachten uit de problemen te raken. Het zal niet alleen begrip creëren bij je achterban, maar hen ook aanzetten om mee te denken over en mee te werken aan oplossingen. Communiceer hierover via je eigen kanalen (website enz.) en de klassieke media.

Doe zeker niet zoals Patrick Vanoppen vorig jaar bij Beerschot. Het lost niets op journalisten voor leugenaars uit te maken. Vroeg of laat komt de waarheid toch aan het licht en is de klap bij de supporters nog veel groter, want zij geloven meestal tegen beter weten in hun bestuurders in plaats van de pers.

Slecht nieuws hoeft ook niet dramatisch te zijn. Een tegenvaller brengt de fans vaak dichter bij elkaar en dichter bij de club. Ook wat dat betreft, is Beerschot een voorbeeld. Op het Kiel verzamelden zich de voorbije maanden meestal meer toeschouwers voor de wedstrijden in eerste provinciale van Wilrijk-Beerschot dan voor het echte Beerschot in de Jupiler League.

Ook de voetbalbond moet nadenken over clubs in de problemen. Clubs met een grote traditie verdwijnen nooit. Dat wordt niet alleen in Antwerpen maar bijvoorbeeld ook in Luik – met Club Luik – aangetoond. Hun aanhang blijft ook decennia later veel groter dan van provincieclubjes zonder geschiedenis die plots tussen de grote jongens opduiken.

Heeft het dan ook zin ze opnieuw van start te laten gaan in vierde provinciale of ze in een hogere reeks een stamnummer te laten opkopen en dat clubje op te slokken? Laat die kleinere club haar specifieke rol spelen en behoud een plaats voor de gevestigde waarden in het profvoetbal. Hun uitwedstrijden worden anders jarenlang een organisatorisch en veiligheidsdrama voor kleinere gemeenten.

Uiteraard moet dit opzet gekoppeld worden aan strenge voorwaarden. Zo moeten alle verantwoordelijken voor het financiële en sportieve debacle opstappen, moet er een realistisch afbetalingsplan voor de schulden worden opgesteld en moet de club meerdere jaren met een zwaar negatief puntensaldo van start gaan, zodat ploegen die hun zaken financieel op orde hebben sportief niet worden benadeeld.

DOOR FRANÇOIS COLIN

Clubs moeten veel transparanter zijn tegenover hun supporters.

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content