Waar het allemaal mee begon? Een safety car, drie weken geleden in Melbourne. Niemand mag voorbijsteken. Maar Jarno Trulli maakt een foutje en gaat het gras in, LewisHamilton kan niet anders dan voorbijgaan, maar remt iets later om Trulli weer voor te laten. Alleen denkt de wedstrijdleiding dat Trulli spontaan voorbij-steekt, dus straffen ze hem en geven Hamilton de derde plaats. En waar het gif nu zit? Als hij na de race door de commissarissen wordt gehoord, vergeet Hamilton te zeggen dat hij Trulli bewust voorbij liet. O...

Waar het allemaal mee begon? Een safety car, drie weken geleden in Melbourne. Niemand mag voorbijsteken. Maar Jarno Trulli maakt een foutje en gaat het gras in, LewisHamilton kan niet anders dan voorbijgaan, maar remt iets later om Trulli weer voor te laten. Alleen denkt de wedstrijdleiding dat Trulli spontaan voorbij-steekt, dus straffen ze hem en geven Hamilton de derde plaats. En waar het gif nu zit? Als hij na de race door de commissarissen wordt gehoord, vergeet Hamilton te zeggen dat hij Trulli bewust voorbij liet. Omdat zijn team hem dat bevolen had. Bij de FIA konden ze er niet om lachen toen de waarheid een week later in Maleisië aan het licht kwam. McLaren mag het nu gaan uitleggen, op 27 april in Parijs, na de GP van Bahrein. En de beschuldigingen zijn niet mals: van "bewust liegen" tot "Hamilton dwingen om mee te liegen, blijven liegen" en "blijven dwingen". Het ziet er inderdaad naar uit dat McLaren na de monsterboete van 2007 (100 miljoen dollar) in de spionageaffaire opnieuw een oorvijg krijgt. Omdat de leugenaffaire als een soort recidiveren wordt beschouwd, kan objectief worden gezegd. En subjectief omdat FIA-voorzitter Max Mosley, en dus de hele FIA, altijd iets strenger zijn als McLaren voor het blok staat. Wat dan weer te maken heeft met de historische haatrelatie die Mosley en McLarenvoorman Ron Dennis met passie beleven. Voor McLaren is de averij veel groter dan een eventuele boete op 27 april. Dit tweede schandaal in twee jaar tijd verzuurde de verhouding tussen McLaren en partner Mercedes nu wel helemaal. In Stuttgart flitste het licht in september 2007 al op rood, toen McLaren schuldig werd bevonden aan spionage. Het soort reclame dat een grote autoconstructeur kan missen als kiespijn. Opvallend: net zoals in de spionageaffaire van 2007 staat Mercedes ook deze keer niet op de persberichten die McLaren stuurde. Die komen van de McLaren Group. Of hoe Ron Dennis en de zijnen er moederziel alleen voor staan. En ze zich bij McLaren misschien wel serieus zorgen mogen maken over de toekomst. Want iets verderop is er Brawn GP, dat met Jenson Button de pannen van het dak rijdt en in het achtereind een klanten-V8 van Mercedes heeft zitten. Zo zouden ze daar in Stuttgart maar eens moeten overwegen om helemaal te gaan samenhokken met Brawn, dat volgend jaar wordt gesponsord door het Virgin van Richard Branson. Verzuurde de relatie met Mercedes, dan heeft McLaren het ook helemaal verkorven bij de Hamiltons. De wereldkampioen besefte niet meteen wat hij zich op het hoofd haalde, toen hij inging op de vraag (dwang?) van McLaren om te liegen. En toen de affaire in volle hevigheid losbarstte, was vader/manager Anthony Hamilton razend. Want het cleane imago van zijn zoon, aas voor vette persoonlijke sponsoringcontracten, is nu wel voor een flinke poos besmeurd. Of hoe Lewis Hamilton plots niet meer droomt van "mijn volledige carrière bij McLaren". S