Hoeveel verdienen de beste voetballers van de Champions League ?

A ndriy Shevchenko en zijn jaarlijks salaris van 10 miljoen euro staan bovenaan ons klassement. Maar voor hoelang ? De nieuwe Portugese voetbalster Cristiano Ronaldo, onder meer op het verlanglijstje van Real Madrid en Barcelona, kan de komende dagen zijn contract bij Manchester United verlengen tot 2012 en met 12,5 miljoen euro per jaar de bestbetaalde Europese voetballer worden. Op wereldniveau is het David Beckham die alle records breekt : 250 miljoen euro voor een termijn van vijf jaar. Volgens een berekening van de Engelse krant The Sun krijgt hij in Los Angeles een som van 37 miljoen per seizoen, dat is 75 euro per minuut.

Deze cijfers mogen dan wel buitengewoon zijn, in de top tien van de bestbetaalde sporters ter wereld staat niet één voetballer. Het Amerikaanse magazine Forbes, dat gespecialiseerd is in het ordenen van grote fortuinen, maakte een ranglijst van de verdiensten tussen juni 2005 en juni 2006. In deze hitparade werd rekening gehouden met alle activiteiten van de sporters, zowel op sportief als commercieel vlak. De eerste voetballer, David Beckham, bekleedt hier pas de twaalfde plaats, op ruime afstand van de top drie : Tiger Woods (70 miljoen euro per jaar), Michael Schumacher (48 miljoen euro) en, een andere golfer, Phil Mickelson (37 miljoen euro).

Het ‘produkt’ Beckham

De cijfers in onze ranglijst kunnen betwist worden. Uit een studie van het Duitse agentschap BBDO, dat zich specialiseert in marketing en communicatie, blijkt dat ‘het product’ Ronaldinho met zijn 47 miljoen euro de grootste verdiener is dankzij contracten met Nike, Pepsi, Danone, Cadbury, Siemens, Hyundai, Electronic Arts, Gatorade,… Onlangs voegde Lenovo, een Chinese computerfabrikant, zich nog bij het indrukwekkende lijstje van de Braziliaan. David Beckham stond, voor hij zijn contract bij de L.A. Galaxies tekende, met 44,9 miljoen euro op de tweede plaats. Als metroseksueel icoon blijft de ex-aanvoerder van het Engelse elftal ondanks zijn sportieve teleurstellingen de lieveling van vele multinationals. Zijn modereputatie bezorgde hem contracten bij Adidas (4 miljoen euro per jaar), Gillette (50 miljoen euro voor vijf jaar sinds 2004), Motorola (dat Vodaphone verdreef met 11 miljoen per jaar), Pepsi Cola (3 miljoen per jaar), Sony Playstation, Volkswagen, en deze lijst is verre van volledig. Volgens de Engelse pers brachten al zijn reclamecontracten samen in 2006 meer dan 30 miljoen euro op.

Hoogstwaarschijnlijk zal het sportieve verhaal van David Beckham in Madrid niet goed aflopen. Het Castiliaanse bestuur zou zich moeten verheugen op de ontbinding van een van zijn grootste contracten. Ondanks alle inkomsten die hij Real opleverde. Alleen al de verkoop van het nummer 23 zorgde voor meer dan 100 miljoen euro in de kassa. Het is ook dankzij dat grote commerciële succes dat de breuk ontstond. Volgens een econoom van The Sun zou Beckham tijdens onderhandelingen vijftig procent van de opbrengsten door zijn naam opgeëist hebben. Real weigerde dit. De L.A. Galaxies grepen deze aangelegenheid aan en stelden hem voor om al zijn portretrechten te behouden. Hij verwierf er zelfs een aandeel op de ticketverkoop en de winst van de club. Dat komt de modelaandeelhouder, van wie het fortuin al meer dan 130 miljoen euro bedraagt, beter uit.

In Engeland wordt er ondertussen al stevig gegokt op de echte reden van de transfer van Beckham naar de overkant van de oceaan. Volgens de bookmakers is het meest waarschijnlijk dat hij de overstap maakt om na zijn sportieve carrière een loopbaan als acteur te beginnen (2/1), maar men ziet hem ook als toekomstig eigenaar van een kapsalon (6/1) en zelfs als eerste minister (10.000/1).

Glamourimago

David Beckham is zeker niet de eerste voetballer die gebruikmaakt van het glamourimago dat voetballers met zich meedragen, de tijd van Paul Breitner en Luc Millecamps is voorbij. Wie loopt er vandaag de dag op de Milanese catwalk bij Armani ? Ene Shevchenko, ene Kaká of zelfs ene Gennaro Gattuso. Voetballers zijn nu in de mode en dat hebben ze perfect begrepen. Volgens het agentschap BBDO verdienden in 1997 de twintig bestbetaalde spelers een som van 64 miljoen euro. Niets in vergelijking met 2006 : met 562,2 miljoen euro ligt het bedrag bijna tien keer hoger. Naast Ronaldinho en David Beckham zijn ook Thierry Henry (overgestapt van Nike naar Reebok), Wayne Rooney (Coca-Cola, Nike, Electronic Arts), Michael Ballack (Adidas, Sony, McDonald’s, Coca-Cola), Didier Drogba (Nike, Konami, XL Sport) en Francesco Totti (eigenaar van een eigen kledinglijn) overgestapt naar het professioneel onderhandelen met de grootste multinationals over megacontracten.

De marketing heeft sterren nodig als officiële ambassadeurs voor hun merk (voorbeeld : Zidane voor Orange), want deze publiciteit verkoopt als zoete broodjes. Iemand als Rio Ferdinand bijvoorbeeld, die niet opdaagde voor een antidopingcontrole, ‘lijdt’ dan weer aan een gebrek aan publicitaire aandacht. Naast de lonen, vormen de reclame-inkomsten voor de meeste vedetten een belangrijk deel van hun inkomen.

door thomas bricmont

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content