De eerste Grote Prijs in de koningsklasse van de autosport die werd aangevat door Michael Schumacher (50), daarvoor moeten we al teruggaan naar 25 augustus 1991 op het circuit van Spa-Francorchamps. Toen zaten ze bij Jordan-Ford met de handen in het haar, aangezien vaste rijder Bertrand Gachot door een aanvaring met een Londense taxichauffeur was veroordeeld tot een gevangenisstraf van twee maanden. Met het toen 22-jarige Duitse talent Michael Schumacher werd teruggegrepen naar plan B. Hoewel die eerste race - na een hoopvolle zevende stek op de startgrid - al meteen eindigde in de openingsronde door een koppelingsprobleem, was ze toch de start van een succesrijke carrière. Want toen de ex-karter 21 jaar later zijn loopbaan voor gezien hield, werd hij beschouwd als de meest succesvolle Formule 1-rijder aller tijden. Hij werd wereldkampioen in 1994, 1995, 2000, 2001, 2002, 2003 en 2004, hij boekte 91 zeges in 307 races, met 68 polepositions, 77 snelste ronden en maar liefst 155 podiumplaatsen.
...

De eerste Grote Prijs in de koningsklasse van de autosport die werd aangevat door Michael Schumacher (50), daarvoor moeten we al teruggaan naar 25 augustus 1991 op het circuit van Spa-Francorchamps. Toen zaten ze bij Jordan-Ford met de handen in het haar, aangezien vaste rijder Bertrand Gachot door een aanvaring met een Londense taxichauffeur was veroordeeld tot een gevangenisstraf van twee maanden. Met het toen 22-jarige Duitse talent Michael Schumacher werd teruggegrepen naar plan B. Hoewel die eerste race - na een hoopvolle zevende stek op de startgrid - al meteen eindigde in de openingsronde door een koppelingsprobleem, was ze toch de start van een succesrijke carrière. Want toen de ex-karter 21 jaar later zijn loopbaan voor gezien hield, werd hij beschouwd als de meest succesvolle Formule 1-rijder aller tijden. Hij werd wereldkampioen in 1994, 1995, 2000, 2001, 2002, 2003 en 2004, hij boekte 91 zeges in 307 races, met 68 polepositions, 77 snelste ronden en maar liefst 155 podiumplaatsen. Dit alles schetsen we even om aan te geven hoe moeilijk het wordt voor Mick Schumacher - geboren en opgegroeid in Zwitserland - om in de voetsporen te treden van zijn vader. Die revalideert nog steeds van een skiongeval op 29 december 2013 in het bekende Franse oord Méribel. Hij kwam toen met zijn hoofd tegen een rotsblok terecht, de toen 14-jarige Mick was er trouwens bij toen dat gebeurde. De F1-legende wordt nu dagelijks bijgestaan door zijn echtgenote Corinna, met wie hij op 1 augustus 1995 huwde in Kerpen, en dochter Gina Maria (22). Niet enkel door zijn achternaam maakte Schumacher jr. de afgelopen jaren een snelle opgang in het autoracewereldje. Mick is immers gezegend met een behoorlijke dosis stuurvaardigheid, wat zich snel uitte op de circuits. Dat gebeurde voor het eerst in 2008, toen vader Michael zijn zoon nog inschreef onder de naam Mick Betsch, de achternaam van moeder Corrina. Het opzet was om de concurrentie niet extra aan te moedigen. Amper acht jaar later werd de jongste Schumi vicekampioen in de Duitse en Italiaanse Formule 4. In 2018 deed Mick zelfs nog beter, door na een ferme eindspurt de titel te halen in de Europese Champion F3-klasse, met in totaal acht zeges en veertien podiumplaatsen. De opstap naar de Formule 2 dit seizoen was de meeste logische. De ambitieuze Duitser kreeg een zitje naast Sean Gelael in het PREMA Racingteam. Daarmee moest en zou er een einde komen aan de opleidingsfase in zijn loopbaan, want iedere fan van de familie Schumacher zag al het ideale scenario voor zich: een doorgangsjaar, om dan de geschiedenis te herhalen en - als lid van de Driver Academy van Ferrari - over te stappen naar de Scuderia. En daar met de ogen stelen van landgenoot Sebastian Vettel, die velen beschouwen als de ideale mentor voor de rijzende ster. Alleen is er nog een groot verschil tussen theorie en praktijk. Afgelopen weekend werd in Abu Dhabi de laatste manche verreden van de twaalf proeven in de Formule 2. De Nederlander Nyck de Vries (ART Grand Prix) was toen al zeker van de wereldtitel, Mick Schumacher betaalde leergeld in deze nieuwe klasse en stond amper twaalfde voor de slotrace. De confrontatie met de andere vereisten van deze categorie was harder dan aanvankelijk voorzien. Want net als in de koningsklasse moeten de rijders aantonen dat ze met hun bandenkeuze voor het verschil kunnen zorgen, een kwestie van intuïtie en koersinzicht. Hard rijden in gelijk welke racesituatie is niet meer genoeg. Voorzichtig omspringen met je materiaal, goed en duidelijk communiceren met je ingenieurs en mecaniciens, het vraagt allemaal management. Daar je limieten in opzoeken, is een ingewikkeld proces. Geschat wordt dat één seizoen Formule 2 aan elke rijder zo'n 1,5 tot 2 miljoen euro kost. Maar over geld hoeft Mick Schumacher zich geen zorgen te maken. Hij maakt sinds januari dit jaar immers, net als Giuliano Alesi - de zoon van Jean -, deel uit van het opleidingsprogramma van Ferrari en beschikt via de connecties van zijn vader bovendien nog over persoonlijke sponsors. Want Schumi jr. is razend ambitieus en krijgt daarbij de steun van Sabine Kehm, een oud-journaliste die ook als manager fungeerde van zijn vader. Nog geen maand geleden herhaalde de twintiger zijn verlangen om zo snel mogelijk de overstap te kunnen maken naar de Formule 1, met in het achterhoofd de droom om de geschiedenis te herhalen. Dezelfde weg afleggen als vader Michael, het zal en moet gebeuren. Feedback krijgt hij van oom Ralf (44), die tussen 1997 en 2006 ook meedraaide in de F1 en wiens zoon David (18) dit seizoen debuteerde in de FIA F3 bij Campos Racing. Zijn gebrek aan ervaring beschouwt Mick Schumacher totaal niet als een handicap. Het voornaamste struikelblok is de zogenaamde superlicentie. De automobielfederatie installeerde dit criterium, om er voor te zorgen dat jonge talenten altijd moeten presteren tijdens hun ingangsexamens richting de koningsklasse van de autosport. En net daar knelt het schoentje voor de jonge Schumi, die de afgelopen maanden enkel in Hongarije als eerste over de eindmeet bolde. Aan het einde van dit kalenderjaar verliest de Duitser de punten die hij verdiende in 2016 met zijn tweede plaats in de Formule 4. Een tweede seizoen in de Formule 2 was lange tijd niet de bedoeling, maar dringt zich waarschijnlijk op. Tenzij er ergens een creatieve oplossing wordt uitgedokterd op het hoofdkwartier van Ferrari, in Maranello? Wordt ongetwijfeld vervolgd.