Negen van de achttien eersteklassers halen gemiddeld geen 7000 toeschouwers, blijkt uit de toeschouwersaantallen die vorige week in Het Laatste Nieuws verschenen. Nog lager ligt het aantal echt verkochte tickets per match en de abonnementen samen. De laatste jaren ontdekten de meeste clubs namelijk dat een vol stadion commercieel beter oogt dan een halfleeg.
...

Negen van de achttien eersteklassers halen gemiddeld geen 7000 toeschouwers, blijkt uit de toeschouwersaantallen die vorige week in Het Laatste Nieuws verschenen. Nog lager ligt het aantal echt verkochte tickets per match en de abonnementen samen. De laatste jaren ontdekten de meeste clubs namelijk dat een vol stadion commercieel beter oogt dan een halfleeg. Cercle Brugge is de kampioen van de speciale acties waarbij tickets worden weggegeven of afgeprijsd voor specifieke doelgroepen. Tien keer per jaar lokt het zo gemiddeld 2000 tot 2500 extra kijkers: goed voor een kwart van het toeschouwersgemiddelde. Voldoende beschikbare ruimte motiveerde Cercle drie jaar geleden om wakker te worden, zegt persverantwoordelijke Pol Van Den Driessche: "We hadden een stadion met 29.000 plaatsen, waar gemiddeld 4000 man zat. Toen zijn we begonnen aan de 'vercerclisering' van West-Vlaanderen. Die goedkope acties hebben enkel zin als mensen later terugkeren." Die acties moeten ook verklaren waarom Germinal Beerschot in dit kwakkelseizoen 2,71 procent meer toeschouwers haalt dan in het vorige successeizoen. Commercieel verantwoordelijke Paul Heylen wil echter niet gezegd hebben dat er vorig jaar meer tickets verkocht werden en dit jaar meer tickets weggegeven. De club organiseert wel geregeld acties die telkens tussen 250 en 1300 gelegenheidskijkers naar het Kiel lokken. "Dat deed ik vroeger bij Genk ook. Bedoeling is wél dat die toeschouwers blijven hangen, nadat ze eens geproefd hebben." Volgens manager Vincent Mannaert doet een club als Zulte Waregem hooguit drie keer per seizoen zo'n actie. Ook Dender (nu al 13 % meer toeschouwers dan vorig seizoen) doet speciale acties, al speelt hier ook een stijging in het abonneebestand (plus 600) mee. Standard, dit seizoen na Club de grootste publiekstrekker, stijgt licht. En dat terwijl het zijn toegangsprijzen opdreef. Algemeen directeur Pierre François: "Laat ons zeggen dat we die toegangsprijs jaren onder de prijs van de gemiddelde eersteklasser hielden, en die nu genormaliseerd hebben." Als we de cijfers van vorig seizoen naast die van vijf jaar geleden zetten, stijgt Cercle van de twaalf clubs die toen al in eerste zaten, het sterkst: het verdubbelde zijn toeschouwersgemiddelde. Standard steeg met 50 procent, Club, Germinal Beerschot en Gent met tien procent, Lokeren en Bergen enkele procenten. Moeskroen (-20 %) is de grootste daler. Ook Charleroi (-11 %), Genk (-7 %), Anderlecht (-1,9 %) en Westerlo (-1,1 %) lokten vorig seizoen minder volk dan vijf jaar geleden. GEERT FOUTRé EN PETER T'KINT