'De toekomst van de formule 1 ligt in Azië', liet Sean Bratches, commercieel directeur van de formule 1, onlangs optekenen bij ESPN, waar hij voor zijn overstap naar Liberty Media 27 jaar werkte. In 2013 verdwenen de grands prix van Zuid- Korea en India van de kalender, vorig jaar passeerde het circus voor het laatst in Maleisië en ook de organisatoren van de GP van Singapore beraden zich over hun toekomst. 'Onze grootste fanbase bevindt zich in Azië, dus willen we daar twee nieuwe steden op de kalender. Iconische plaatsen die unieke beelden moeten opleveren.'
...

'De toekomst van de formule 1 ligt in Azië', liet Sean Bratches, commercieel directeur van de formule 1, onlangs optekenen bij ESPN, waar hij voor zijn overstap naar Liberty Media 27 jaar werkte. In 2013 verdwenen de grands prix van Zuid- Korea en India van de kalender, vorig jaar passeerde het circus voor het laatst in Maleisië en ook de organisatoren van de GP van Singapore beraden zich over hun toekomst. 'Onze grootste fanbase bevindt zich in Azië, dus willen we daar twee nieuwe steden op de kalender. Iconische plaatsen die unieke beelden moeten opleveren.' Namen noemde Bratches niet, maar Ho Chi Minhstad (Vietnam) staat hoog op zijn verlanglijstje. 'Het is de bedoeling om in elk van de drie grote continenten - Azië, Europa en Noord- en Zuid-Amerika - tot een gelijke verdeling van het aantal races te komen.' En in zijn onderhandelingen met potentiële kandidaten dweepte de Amerikaan met de grand prix van Monaco, de moeder aller straatraces. Van de 21 grands prix worden er momenteel vijf (geheel of gedeeltelijk) op een stratencircuit - Azerbeidzjan, Monaco, Singapore, Canada en Rusland - afgewerkt, maar dat aantal moet omhoog. 'Meer dan we er ooit hebben gehad.' Mochten er in Azië niet genoeg mogelijkheden zijn, dan blijft het zwaartepunt van de formule 1 in Europa liggen. Sinds de overname door Liberty Media bezocht Bratches al meer dan 40 kandidaat-steden en -landen. Ook Nederland, waar de GP van Zandvoort na de editie van 1985 definitief van de kalender verdween. Maar de hype rond Max Verstappen is de Amerikaanse commerciële topman niet ontgaan. Vorig jaar noteerden de organisatoren van de Familie Racedagen in Zandvoort een record: 100.000 bezoekers die zich vergaapten aan enkele demonstratierondjes en urenlang in de rij aanschuiven voor een handtekening van Max. 'Zandvoort leek een dichtgeklapt boek, nu mag het weer dromen van een grand prix. Een fantastische baan met een rijke geschiedenis', zei Koen Vergeer, schrijver van F1-boeken, op de NOS. Maar het financieel plaatje, om en bij de 20 miljoen om te mógen organiseren en het circuit op te knappen, schrikt de eigenaars - onder wie prins Bernhard junior - af. In Assen, waar de manche van het wereldkampioenschap voor motoren vorig jaar meer dan 100.000 toeschouwers trok, maken ze zich sterk dat ze dat bedrag wel kunnen ophalen. Het circuit kreeg een positieve beoordeling (mits aanpassingen) van Charlie Whiting, F1-racedirecteur, en eind januari zette Liberty Media de procedure in gang om de merknaam Formula 1 Dutch Grand Prix vast te leggen, maar volgens Sean Bratches is alleen een stratenrace in Rotterdam of Amsterdam bespreekbaar. Alleen zal hij dan in gesprek moeten met de promotor van Spa-Francorchamps, die met Formula One Management een exclusiviteitsovereenkomst heeft voor de Benelux en bij een terugkeer van een Nederlandse GP voor een drastische daling van de toeschouwersaantallen moet vrezen.