Dertig jaar geleden veroorzaakte André Agassi met zijn extravagante looks veel ophef in de conservatieve tenniswereld: lange haren - een pruik gaf de Amerikaan later toe - gekoppeld aan korte jeansbroeken en T-shirts met neonachtige, flashy kleuren. Zijn sponsor Nike, waarmee hij in 1988 een miljoencontract had afgesloten,...

Dertig jaar geleden veroorzaakte André Agassi met zijn extravagante looks veel ophef in de conservatieve tenniswereld: lange haren - een pruik gaf de Amerikaan later toe - gekoppeld aan korte jeansbroeken en T-shirts met neonachtige, flashy kleuren. Zijn sponsor Nike, waarmee hij in 1988 een miljoencontract had afgesloten, lanceerde voor de US Open in 1990 zelfs een Challenge Court Collection. Het moest het imago van de Las Vegas Kid als de nieuwe bad boy van het tennis, de opvolger van John McEnroe, in de verf zetten - letterlijk en figuurlijk. Een marketingcampagne die Nike plaatste tegenover de 'saaie' Pete Sampras, om zo de 'yin en yang van het mannentennis' te creëren, aldus Nikestichter Phil Knight. Tot diens grote blijdschap speelden zijn beide uithangborden de finale van de US Open in 1990, gewonnen door Sampras. Het begin van een jarenlange rivaliteit en heerschappij van de twee Amerikanen, die Nike, maar ook Agassi en Sampras zelf, geen windeieren legde. Dertig jaar na die eerste finale bracht Nike voor de US Open die nu aan de gang is, een nieuwe kleurrijke kleding- en schoenenlijn voor mannen en vrouwen uit, een vervolg op de Challenge Court Collection. Een poging om de verkoop weer aan te zwengelen, nadat de omzet in het laatste kwartaal met 38 procent was gezakt. Door de coronacrisis waren veel sportwinkels de laatste maanden immers gesloten. Onder meer toptwintigspelers als Grigor Dimitrov, Karen Chatsjanov, Denis Sjapovalov en Felix Auger-Aliassime fleurden zo tijdens deze US Open de grauwe, lege tribunes op Flushing Meadows enigszins op.