Er moet dus wel iets van aan zijn. In het begin ontkende Bernie Ecclestone in alle toonaarden toen het gerucht over een nakende verkoop van de formule 1 begon te lopen. Ondertussen stelde hij zijn discours al bij. "Het zou een slechte zaak zijn om te verkopen aan Murdoch", zegt hij.
...

Er moet dus wel iets van aan zijn. In het begin ontkende Bernie Ecclestone in alle toonaarden toen het gerucht over een nakende verkoop van de formule 1 begon te lopen. Ondertussen stelde hij zijn discours al bij. "Het zou een slechte zaak zijn om te verkopen aan Murdoch", zegt hij. Naar verluidt zou een groepje investeerders een bod uitgebracht hebben op de F1. Het zou gaan om een consortium van Rupert Murdoch, de familie Agnelli en misschien ook wel de Mexicaan Carlos Slim, hoewel rond die naam nog enige onduidelijkheid heerst. Hoewel Ecclestone zich openlijk tegen een verkoop aan die groep verzet - met het argument dat de formule 1 dan wellicht op betaaltelevisie zou komen en zulks een heel slechte zaak is voor de sport - houdt een mogelijke overname door bovenvermelde drie partijen wel degelijk steek. De formule 1, of liever de commerciële rechten van het circus (eigenlijk het enige actief) zijn nu eigendom van investeringsmaatschappij CVC Capital Partners, dat 75 procent van de aandelen heeft. Dat werd een paar jaar geleden voor 1,6 miljard gekocht van Bernie. Het resterende deel van de koek is in handen van een aantal banken en de familie Ecclestone. De bieders zijn immers niet de eersten de besten. De Amerikaan Rupert Murdoch is met zijn News Corporation (kranten, internet en tv-stations) de meest invloedrijke mediatycoon ter wereld. De groep Exor, een van de grootste investeringsmaatschappijen van Europa, is in handen van de Italiaanse familie Agnelli (Fiat en dus ook Ferrari plus voetbalclub Juventus). De Mexicaan Carlos Slim was vorig jaar met een vermogen van 74 miljard dollar de rijkste mens ter wereld. Een trio dat vooral een antwoord biedt op het probleem van de nettowinst van de F1, die zwaar onder druk staat. Want de teams willen meer geld, racepromotoren en tv-stations hopen minder te betalen enz. Er ligt buiten de traditionele inkomsten van de F1 (reclame rond circuit en tv-geld) immers nog een grote onontgonnen goudmijn klaar: nieuwe media als het internet, verspreiding via smartphones en andere iPads, maar ook merchandising. Allemaal kanalen naar een nog groter publiek en meer inkomsten, maar ook terreinen waar Ecclestone en CVC niet meteen in thuis zijn. Bovendien heeft de 80-jarige Bernie ook niemand in zijn zog die hem kan opvolgen of die nieuwe koeien kan melken. Dat kunnen de bieders wel: zoon James (38) en dochter Elisabeth Murdoch (43) zijn toppers in de bestuurskamer. En bij de Agnelli's is er ene John Elkann, die amper 27 jaar was en al een economisch wonderbrein toen grootvader Gianni Agnelli hem in 2003 op zijn sterfbed aanwees als opvolger. De mediakanalen van Murdoch, de onvoorwaardelijke trouwgelofte van Ferrari (zonder het Italiaanse team is er geen F1) en de telecommunicatiemodellen van Slim: meer moet dat niet zijn om een jaaromzet van 1 miljard serieus op te krikken en de toekomst van de F1 veilig te stellen. DOOR JO BOSSUYT