De Tour, die zaterdag start in Utrecht, pakt dit jaar uit met iets nieuws. Al in maart, net voor Parijs-Nice, kondigde organisator ASO een samenwerking aan met Dimension Data. De Zuid-Afrikaanse ICT-firma wordt de komende vijf jaar de officiële technische partner van La Grande Boucle. Dat moet een 'revolutionaire kijkervaring' opleveren, door kijkers allerhande informatie en cijfers over de race real time beschikbaar te stellen, tijdens de live-uitzendingen op tv en op de digitale platformen/sociale media van de Tour.
...

De Tour, die zaterdag start in Utrecht, pakt dit jaar uit met iets nieuws. Al in maart, net voor Parijs-Nice, kondigde organisator ASO een samenwerking aan met Dimension Data. De Zuid-Afrikaanse ICT-firma wordt de komende vijf jaar de officiële technische partner van La Grande Boucle. Dat moet een 'revolutionaire kijkervaring' opleveren, door kijkers allerhande informatie en cijfers over de race real time beschikbaar te stellen, tijdens de live-uitzendingen op tv en op de digitale platformen/sociale media van de Tour. Wat dat precies inhoudt, heeft ASO nog niet in detail uitgelegd, al lichtte het in een promofilmpje (te zien op YouTube) wel al een tip van de sluier. Op ons scherm zullen we meer grafieken zien, zoals het profiel en een kaart van het parcours met de posities van de vluchter(s) en het peloton. Maar ook de tijdsverschillen, de snelheid van de renners... (en wellicht/hopelijk nog meer). De Tour krijgt de primeur van deze 'revolutionaire kijkervaring'. En in de toekomst zouden we alle cijfers en grafieken ook in andere ASO-koersen moeten zien, onder meer in Parijs-Nice, Parijs-Roubaix, Luik-Bastenaken-Luik en de Vuelta. Een van de middelen om alle data (nog correcter) te verzamelen wordt een gps-ontvanger onder het zadel van elke fiets. Die module staat in verbinding met de helikopters en de vliegtuigen die ingezet worden voor de tv-uitzending. En die sturen alle gegevens door naar het datacenter (een vrachtwagen) van Dimension Data aan de finish. Het trackingsysteem werd al in de voorbije Dauphiné getest. De 'revolutie' waar ASO trots mee uitpakt, is voor het jaar 2015 van de 21e eeuw weliswaar een overdreven omschrijving, maar voor de voorheen vastgeroeste tv-uitzendingen van wielerwedstrijden wel een verbetering. Zeker in vergelijking met de tv-coverage van bijvoorbeeld de formule 1. ASO gaat dus (eindelijk) mee met zijn tijd. Deels uit noodzaak, want de kijkcijfers zijn de laatste jaren flink gezakt. Bovendien wil het een jonger publiek aantrekken. Het merendeel van de kijkers, ook van andere wielerwedstrijden, zijn immers plus veertigers/vijftigers. Volgens voorlopige berichten zullen we echter geen beelden van camera's op de fiets zien, zoals in de voorbije Giro. Een initiatief van de Velongroup, de vereniging van elf WorldTourteams die een akkoord bereikt had met Giro-organisator RCS. Met ASO, dat vorig jaar op haar website wel nog uitpakte met beelden van on bike-camera's, heeft Velon echter geen deal kunnen maken. "Weer zo'n typische strijd om rechten, macht en geld", aldus Patrick Lefevere, manager van Etixx-Quick-Step, een van de elf Velonploegen. "In de Dauphiné hebben ze zelfs Ian Stannard, van Team Sky, verbaal bedreigd omdat hij met zo'n fietscamera wilde starten. ASO kan ons dat ook verbieden, want in Frankrijk is het parcours, tussen de groene en rode vlag, privé-eigendom van de organisator. We mogen alleen filmen ín de ploegwagen, niet naar buiten..." Op spectaculaire beelden vanop de fiets moeten we dit jaar dus (wellicht) niet rekenen. Toch zeker niet live in de uitzending. Dat zou pas een échte revolutie zijn. DOOR JONAS CRETEURASO gaat eindelijk mee met zijn tijd. Deels uit noodzaak, want de kijkcijfers zijn de laatste jaren flink gezakt.