De nieuwe competitie is één speeldag ver en één ding is daarbij alvast nog hetzelfde als vorig seizoen: de infrastructuren zijn verouderd. Veel clubs willen een modern stadion dat meer comfort en meer exploitatiemogelijkheden biedt. We gingen in enkele steden kijken hoe het staat met de bouwplannen. En we stelden de vraag: wie gaat het allemaal betalen?
...

De nieuwe competitie is één speeldag ver en één ding is daarbij alvast nog hetzelfde als vorig seizoen: de infrastructuren zijn verouderd. Veel clubs willen een modern stadion dat meer comfort en meer exploitatiemogelijkheden biedt. We gingen in enkele steden kijken hoe het staat met de bouwplannen. En we stelden de vraag: wie gaat het allemaal betalen? In Gent staat men het verst: in het najaar wordt begonnen met de bouw van het Arteveldestadion (20.000 zitjes). Ook in Antwerpen lijkt alles goed op te schieten: de overheid is aan de kar gaan trekken, er is een locatie gevonden (Petroleum-Zuid) en de financiering ligt al voor drie vierde vast, zegt projectleider Isabel Van Acker. De stad hoopt het Haven van Antwerpen Stadion met 25.000 zitjes (waar zowel Antwerp als Germinal Beerschot zouden gaan spelen) tegen medio 2015 klaar te hebben. In Brugge heeft men lang te kampen gehad met locatieproblemen. Het Loppemse project werd afgeblazen en de stad wil nu een stadion van 44.000 zitjes in het Chartreusegebied aan het kruispunt van de E40 en de E403. Stadioncoördinator Gilbert De Neve hoopt dat het midden 2016 afgewerkt zal zijn. Gezien de uitvoeringstermijn circa dertig maanden bedraagt, moet er wel al in 2013 met de werken begonnen worden. Een kleiner project vinden we terug in Waregem, dat een nieuw complex met 12.500 zitjes zou willen op de plaats waar nu het Regenboogstadion staat. Voor zoveel toeschouwers is er een draagvlak, zegt Vincent Mannaert, algemeen directeur van SVZW. Bij de start van het seizoen 2014/15 zou de fusieclub het nieuwe stadion willen inspelen. "Een nieuw stadion bouwen kost tussen de 1250 en de 2500 euro per zitje", becijfert Jeroen Piqueur, algemeen directeur van Optima, het financiële bedrijf dat samen met de stad Gent en AA Gent jarenlang aan de realisatie van het Arteveldestadion werkte. "1250 euro voor eenvoudige rechte tribunes en oplopend naarmate er loges, business seats, restaurants etc. bijkomen. Maar het probleem is: voetbalclubs zijn niet rendabel. Ze willen een nieuwe infrastructuur, maar hebben geen geld. Het zijn polsstokspringers zonder stok." Omdat de clubs geen centen hebben en de overheid ook vaak krap bij kas zit, ligt de weg open voor bouwpromotoren. Die willen wel een stadion neerpoten als ze in de 'flankerende ruimtes' handelszaken, kantoren en hotels kunnen onderbrengen. "Ik kan me voorstellen dat de return op een shoppingcentrum van 40.000 vierkante meter of vier hectare volstaat om een stadion te bouwen", zegt Piqueur. "In het buitenland heeft men dat voorgedaan. Maar onze politici hebben een aversie tegenover shoppingcentra omdat de middenstand van de binnenstad er vaak tegen is. En in België heb je sowieso de steun van de overheid nodig. Daarom is de financiering bijna altijd een mix van overheidsgeld en geld afkomstig uit de economische activiteiten rond het stadion. Zonder een van beide is een voetbaltempel in België bijna niet meer te realiseren." Optima zou in het Arteveldestadion tussen de 10.000 en de 13.000 vierkante meter kantoorruimte verwerven tegen kostprijs, maar een winstgevende operatie is het nooit geweest, aldus Piqueur. In Antwerpen en Brugge wordt gesproken van 15.000 vierkante meter winkelruimte. Daarnaast is in Brugge nog eens 150.000 vierkante kilometer kantoorruimte voorzien, al geeft De Neve toe dat zoiets alleen kan met hoogbouw. In Waregem is de handelsruimte veel beperkter: er komen maximaal drie (sport)winkels voor een totale oppervlakte van 5500 vierkante meter. Men denkt daar bovenop nog wel aan een zakenhotel en appartementen. PATRICK CLAERHOUT & LUC HUYSMANS'Voetbalclubs willen veel, maar hebben geen geld. Het zijn polsstokspringers zonder stok.' Jeroen Piqueur