Parijs-Brussel stuit op Canadese concurrentie.

DOOR benedict vanclooster

Zaterdag krijgt Parijs-Brussel niet het deelnemersveld aan de start dat het voor zijn 90e editie verdient. De najaarsklassieker tussen de twee hoofdsteden moet het stellen met slechts zes ProTourploegen. De editie van vorig jaar, gewonnen door de Australiër Matthew Goss, lokte nog elf teams uit de hoogste klasse. Maar de concurrentie op de kalender nam dan ook toe, vanuit onverwachte hoek.

In Canada worden eind deze week twee gloednieuwe eendagswedstrijden verreden. De ploegen uit de ProTour zijn verplicht om daar zes tot acht renners af te vaardigen. Vrijdag staat de GP van Québec op de agenda, zondag de GP van Montréal. Telkens op een gesloten circuit: kwestie van het WK-gevoel op te wekken.

De gangmaker van deze nieuwe organisaties heet Serge Arsenault, eigenaar van de groep Serdy, die via het kanaal Évasion in Québec al ruim zeven jaar de tv-uitzendingen van de Tour de France verzorgt. De ondernemer heeft het organiseren van sportwedstrijden in de vingers. Behalve een marathon zette Arsenault in Montréal eind de jaren tachtig de GP des Amériques op het getouw, een wedstrijd die meetelde voor de toenmalige wereldbeker wielrennen.

Deze koers op en rond de Mont-Royal, waar Eric Van Lancker in 1991 voor de enige Belgische overwinning zorgde, was echter maar een vijfjarig bestaan beschoren. “Het probleem was dat we het hele circus moesten overvliegen voor één wedstrijd”, blikt de voormalige UCI-voorzitter Hein Verbruggen terug. “Dat was te duur. Vandaar dat ik Arsenault gesuggereerd heb om deze keer meteen twee wedstrijden te organiseren.”

Om in het comfort van de renners te voorzien, werd dinsdag een rechtstreeks chartervliegtuig vanuit Parijs ingelegd. In Canada worden Ivan Basso, Samuel Sánchez, Damiano Cunego, Edvald Boasson Hagen en de andere deelnemers geassisteerd door lokale renners bij de verkenning van het parcours. En ter bevordering van de recuperatie vliegen de renners niet ’s avonds na de GP van Montréal terug naar Europa, maar de dag erna.

De grote prijzen van Québec en Montréal zijn nog minstens tot 2013 verzekerd van hun ProTourlabel. Onder de teamsponsors in de ProTour bevinden zich de laatste jaren steeds meer bedrijven met zakelijke belangen in Amerika. Vandaar ook dat de UCI optimistisch is over de toekomst van deze nieuwe wedstrijden. “Er bestaan plannen om de organisatie uit te bouwen naar de VS”, zegt erevoorzitter Verbruggen. “Dan zouden we langzamerhand kunnen denken aan een etappewedstrijd.”

De doodsteek voor Parijs-Brussel? Zover hoeft het niet te komen. Volgend jaar zou het Canadese tweeluik immers een week vooruitschuiven naar het verlengde weekend rond de Dag van de Arbeid, in Canada steevast de eerste maandag van september.

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content