In het nu al uiterst beveiligde coördinatiecentrum van Athens 2004 in Nea Ionia, het noorden van de stad, heeft algemeen directeur Spyros Capralos van het organisatiecomité een goed oog in de Spelen. Capralos (47) werkte als econoom bij de nationale bank van Griekenland, was Grieks zwemkampioen en nam als waterpolospeler deel aan de Spelen van Moskou ('80) en Los Angeles ('84). Veiligheid is prioriteit nummer één in Athene : meer dan 650 miljoen dollar wordt eraan gespendeerd, meer dan het dubbele van Sydney en Salt Lake City. Liefst 41.000 mensen (agenten, soldaten, brandweer, getrainde vrijwilligers) word...

In het nu al uiterst beveiligde coördinatiecentrum van Athens 2004 in Nea Ionia, het noorden van de stad, heeft algemeen directeur Spyros Capralos van het organisatiecomité een goed oog in de Spelen. Capralos (47) werkte als econoom bij de nationale bank van Griekenland, was Grieks zwemkampioen en nam als waterpolospeler deel aan de Spelen van Moskou ('80) en Los Angeles ('84). Veiligheid is prioriteit nummer één in Athene : meer dan 650 miljoen dollar wordt eraan gespendeerd, meer dan het dubbele van Sydney en Salt Lake City. Liefst 41.000 mensen (agenten, soldaten, brandweer, getrainde vrijwilligers) worden ingezet voor de veiligheid. Waarom kreeg Athene nu wel de Spelen en acht jaar geleden niet ?"Omdat we het IOC konden overtuigen dat Athene een goede zaak voor de Spelen wordt en niet omgekeerd. Wij verdienen deze Spelen. Wij zullen laten zien dat we met respect voor het verleden moderne spelen in een moderne stad organiseren. Een stad die zich soepel aanpast en waar alle infrastructuur voor atleten en toeschouwers aanwezig en klaar zal zijn."Athene is één verkeerschaos. Straks moet u de hele bevolking wegsturen om dat tijdens de Spelen op te lossen."Integendeel. Wij willen alle Atheners ín de stadions krijgen. De verkeerssituatie onder controle krijgen is een heuse uitdaging, maar wij gaan bijvoorbeeld in augustus op alle trajecten een speciaal rijvak installeren dat enkel door de olympische familie gebruikt kan worden. Wie tickets heeft, kan gratis met het openbaar vervoer naar alle olympische sites. Met de uitbouw van de metro kan het openbaar vervoer straks één miljoen passagiers per dag vervoeren. Er komt tijdens de Spelen een verkeersbureau dat alle eventuele problemen meteen oplost."Wat zal Athene aan de Spelen overhouden ?"Nieuwe sportinfrastructuur, een aangepast wegennet, een beter openbaar vervoer, het besef dat Grieken ook de knowhow hebben om zo'n evenement efficiënt te organiseren."Welke andere accenten wil u leggen in vergelijking met vorige Spelen ?"Het worden Spelen op mensenmaat, met een link naar de traditie. Het kogelstoten vindt plaats in het oude Olympia, de marathon volgt het oorspronkelijke traject van de oudheid, het wielrennen op de weg heeft plaats in het historisch centrum in de buurt van de Akropolis, en de olympische vlam passeert voor het eerst langs de vijf continenten en in de 21 steden die ooit de Spelen hebben gehuisvest, waaronder bijvoorbeeld Antwerpen."Kosten de spelen Athene geld of brengen ze geld op ?"Natuurlijk kosten ze geld, vooral omdat we een volledig nieuwe infrastructuur bouwen die het leven van de Atheners achteraf een stuk makkelijker zal maken. Maar de hele wereld zal tijdens het evenement naar ons kijken. Griekenland was altijd al een toeristische bestemming, maar zo'n publiciteit krijgen we nooit meer. Weet u : de Grieken zelf zijn erg enthousiast. In voorverkoop verkochten we al dubbel zoveel tickets als verwacht, waarvan 82 procent aan Grieken. Het enthousiasme blijkt ook uit het enorme aantal kandidaten dat zich meldt als vrijwilliger : 132.000 !"door Geert FoutréAthene moet zijn hele infrastructuur bijna vanuit het niets uit de grond stampen.