DOOR BENEDICT VANCLOOSTER
...

DOOR BENEDICT VANCLOOSTERDe meeste ploegen voor 2010 zijn samengesteld, maar toch droomt een handvol wielermanagers ervan om een dezer dagen alsnog de slag van hun leven te slaan. Alberto Contador, van wie wordt aangenomen dat hij pas aan het begin staat van een lange reeks Touroverwinningen, is immers nog altijd vrij. Toen Astana in de lente vanwege betalingsproblemen de Tour dreigde te missen, knoopte Contador al contacten aan met Caisse d'Epargne. Tijdens de Ronde van Frankrijk leken Contador en Astana op een definitieve breuk af te stevenen, ondanks hun contract dat nog tot eind 2010 loopt. "Ik had het gevoel dat iedereen bij Astana me de rug toekeerde", verklaarde de Spanjaard. Na de Tour keerde het tij. Na het vertrek van Lance Armstrong naar Team Radioshack voelde Contador zich verlost. De Nederlander Rinus Wagtmans werkte in opdracht van het Kazachse ministerie van Sport en Toerisme aan een nieuwe managementstructuur voor de ploeg. Dat plan boezemde de Spanjaard vertrouwen in. Wagtmans schoof Theo de Rooij (ex-Rabobank) naar voren om in de ploegleiderswagen plaats te nemen. Hij regelde ook een afspraak met de twee zaakwaarnemers van Contador. In het Sheratonhotel op de luchthaven van Zaventem werd de Spanjaard een jaarsalaris van vier miljoen euro geboden in ruil voor een verlengd verblijf bij Astana. De plooien leken gladgestreken. Toen verloor Wagtmans echter zijn greep op de ploeg. Vanuit de Kazachse wielerfederatie begon een kliekje rond de uit schorsing teruggekeerde Alexandre Vinokourov zich meer met de zaken te bemoeien. Ze eisten groter zeggenschap en konden het niet verkroppen dat een Nederlandse tandem hun 'nationale ploeg' zou runnen. Zelfs de fietsen van Eddy Merckx, waarmee de ploeg in 2010 zou rijden, schenen plots niet meer te deugen. Wagtmans staakte zijn werkzaamheden en liet Astana achter als een stuurloos schip. De situatie werd helemaal problematisch toen het Astanadossier de licentiecommissie van de UCI niet kon overtuigen. De ploeg kreeg nog even uitstel van executie, maar komende vrijdag (20/11) oordeelt de Internationale Wielerunie of de nieuwe, in allerijl opgezette structuur geloofwaardig is. Verliest Astana zijn licentie voor de UCI ProTour, dan vertrekt Contador. Caisse d'Epargne ligt nog altijd in poleposition om hem in te lijven, al stelden ook Garmin-Slipstream en Quick-Step zich kandidaat. Krijgt Astana wel een licentie, dan kan Contador alleen weg als er een afkoopsom wordt betaald van anderhalf miljoen euro, de helft van zijn huidige jaarloon. Het zou een huzarenstukje zijn, mochten de Kazachen rond Vinokourov het dossier van Astana alsnog op punt hebben gesteld. Anderzijds, als de UCI Astana weigert, gooit ze gelijk ook de poort naar Azië dicht.