Afgelopen weekend ging de nieuwe volleybalcompetitie van start. Maaseik dook zijn vijftigste seizoen in. En zaterdag is er nog meer reden tot feest bij de Limburgers. Dan spelen ze voor het eerst een competitiematch in hun nieuwe sportcomplex. Dat laat de landskampioen toe om zijn Europese thuismatchen, waarvoor tot nu moest worden uitgeweken naar de Expodroom van Bree, voortaan echt thuis te spelen. Het moet de club niet alleen infrastructureel, maar ook qua uitstraling en uiteindelijk ook financieel ...

Afgelopen weekend ging de nieuwe volleybalcompetitie van start. Maaseik dook zijn vijftigste seizoen in. En zaterdag is er nog meer reden tot feest bij de Limburgers. Dan spelen ze voor het eerst een competitiematch in hun nieuwe sportcomplex. Dat laat de landskampioen toe om zijn Europese thuismatchen, waarvoor tot nu moest worden uitgeweken naar de Expodroom van Bree, voortaan echt thuis te spelen. Het moet de club niet alleen infrastructureel, maar ook qua uitstraling en uiteindelijk ook financieel een nieuw elan geven, om de aansluiting met de Europese top niet kwijt te raken. Algemeen manager René Corstjens van Maaseik, die de laatste tijd in de rol van bouwheer kroop, klinkt moe, maar tevreden. "Nog niet alles zal klaar zijn," zegt hij tussen twee klussen door, "maar wedstrijdtechnisch is er geen enkel probleem." Bent u tevreden met het eindresultaat?René Corstjens: "Meer dan tevreden. De oorspronkelijke vrees dat het een betonnen bunker zou worden, bleek ongegrond. Het werd een fantastische hal. Iedereen die ze ziet, trekt zijn ogen open en is direct overtuigd. Onze topsporthal is de mooiste van Vlaanderen, mooier dan die van Roeselare ( lacht). Qua design en architectuur is ze prachtig in evenwicht. "In Europa zijn er weinig clubs die over een eigen accommodatie beschikken die in zijn totaliteit zo op maat gemaakt is voor topvolley. Ik denk dat we nu een trendsetter zijn op dat vlak, en dat willen we ook worden qua beleving rond de matchen." Want een deel van het opzet is ook: een nieuwe dynamiek creëren rond de club, meer volk lokken."We zijn daarmee bezig, maar dat vraagt tijd. We trokken al Christian Reniers aan, die ook de man is achter de campagne 'We believe' van de voetbalbond en die ook bij PSV al werkte rond sfeerbeleving. "We moeten eerst goed onderzoeken hoe we ons met deze sport en deze club kunnen onderscheiden van de rest. Zodat we ons op een speciale manier weer in de markt kunnen zetten, om zo opnieuw iets te maken wat verkocht kan worden, iets waar mensen in geloven." Zit er nu al een evolutie in het aantal verkochte abonnementen?"Ja, maar dat effect kan alleen sterker worden eens we bezig zijn. Sommigen kun je enkel overhalen door te laten zíén wat je brengt." Hoeveel kost deze nieuwe zaal nu uiteindelijk?"Onze raming zei: 3.250.000 euro. De uiteindelijke kostprijs zal nagenoeg vier miljoen euro bedragen. Uit subsidies halen we vermoedelijk ongeveer 1,1 miljoen, we leenden 2,4 miljoen en de rest kwam er dankzij sponsoring en vrijwilligerswerk." door Kristof De Ryck