Terwijl SebastianVettel en Red Bull rustig naar de wereldtitel rijden, begint de transfermolen goed te draaien in de F1. Alleen blijven nog heel weinig zitjes over om in te nemen. Zowel bij Red Bull als bij Ferrari als bij McLaren kozen ze voor stabiliteit. Ook in de buik van het peloton en onderin lijkt het behoorlijk vast te zitten. Een van de redenen daarvoor is dat oudere rijders langer meedraaien dan ooit, en het bloed dus minder snel wordt ververst. Michael Schumacher is de veertig al voorbij, maar de Duitser lijkt vast van plan om ook z...

Terwijl SebastianVettel en Red Bull rustig naar de wereldtitel rijden, begint de transfermolen goed te draaien in de F1. Alleen blijven nog heel weinig zitjes over om in te nemen. Zowel bij Red Bull als bij Ferrari als bij McLaren kozen ze voor stabiliteit. Ook in de buik van het peloton en onderin lijkt het behoorlijk vast te zitten. Een van de redenen daarvoor is dat oudere rijders langer meedraaien dan ooit, en het bloed dus minder snel wordt ververst. Michael Schumacher is de veertig al voorbij, maar de Duitser lijkt vast van plan om ook zijn derde jaar bij Mercedes uit te dienen. Jarno Trulli, ook al 37, kon zijn contract bij Team Lotus verlengen. De Italiaan, van wie zowat iedereen in de paddock al minstens vijf jaar voorspelt dat hij met pensioen gaat, blijft dus koppig rondrijden. En zo kunnen we er nog wel een paar opnoemen. Anders bekeken: lopen we de hele grid af, dan zijn er met enig optimisme nog amper drie zitjes vrij. Eentje daarvan hoopt Jérôme D'Ambrosio te krijgen. Neen, niet het plaatsje dat vrijkomt bij Williams. Daar willen ze de toch ook al 39-jarige Rubens Barrichello geen 5 miljoen per jaar meer betalen. En de Braziliaan zelf wil het niet gratis doen. Williams wil trouwens liever een jonge coureur met leuke sponsoring aantrekken. Dat zou Giedo van der Garde kunnen zijn, die klaarstaat met een geldbeugel van minstens 10 miljoen dollar. Geld dat de Nederlander uiteraard krijgt van zijn schoonvader, zakenman Marcel Boekhoorn, die meer dan een miljard in euro weegt en maar wat graag een van zijn merken in de F1 wil uitstallen. Misschien komt er ook iets vrij bij staartteam HRT, maar dat is voor D'Ambrosio geen optie, want dan zet hij sportief een stap terug. Zijn enige kans om in de F1 te blijven, lijkt dus een contractverlenging bij Virgin. De technische en sportieve afdeling van het team zou niets liever willen, want iedereen is er zeer tevreden over wat de Belg in zijn debuutseizoen laat zien. Alleen worden de beslissingen genomen door het management. En die jongens denken in dollars. In de F1 vormt een coureur immers altijd een package met zijn sponsors. Zo zou FernandoAlonso ook niet bij Ferrari rijden zonder de 300 miljoen euro die de Spaanse bank Banco Santander op tafel legde. Bij Gravity, het management van de Belg, lieten ze al weten zelf geen geld meer te willen aanbrengen, zoals ze voor dit seizoen deden. Ondertussen meldde zich met het Limburgse bedrijf Soleco, gespecialiseerd in zonnepanelen en andere groene toepassingen, wel al een eerste sponsor. Maar in tegenstelling tot sommige berichten in de Belgische pers zal dat natuurlijk lang niet volstaan om D'Ambrosio's contract bij Virgin te verlengen. Toch is er hoop. In Monza kondigde Eric Boullier, de manager van de Belg, nog een tweede nieuwe sponsor aan. D'Ambrosio moet nu inderdaad hopen dat zijn spaarpotje de komende twee maanden voldoende volloopt om Virgin te overtuigen. DOOR JO BOSSUYT