door Jo Bossuyt
...

door Jo BossuytVerkeren kan het overal, dus ook in autosport. Amper iets meer dan een maand geleden, toen de grand prix van Hockenheim op het programma stond, werd Jérôme d'Ambrosio voor de GP2-race aldaar (het kampioenschap net onder F1) vervangen door de meer ervaren Fransman Romain Grosjean. Omdat het seizoen tot dan, met uitzondering van een overwinning in Monaco, niet het gewen-ste resultaat had opgeleverd. Maar ook en vooral omdat d'Ambrosio en DAMS, zijn team, elkaar de zwartepiet bleven toespelen. Gravity, het Luxemburgse management van d'Ambrosio, werd het spuugzat en greep dus in. De kritiek op de 24-jarige Belg die we toen achter de schermen konden optekenen, was trouwens niet mals. Zozeer dat zelfs even werd gevreesd dat Gravity de stekker zou uittrekken. "Hij krijgt nog twee kansen, in Boedapest en Francorchamps", vertrouwde iemand ons toe. Het zijn kansen die d'Ambrosio met beide handen greep. In Boedapest al, maar vooral het voorbije weekend in Francorchamps maakte hij grote indruk en raakte Grosjean (die deze keer de gewonde teamgenoot van d'Ambrosio verving) ondanks zijn F1-ervaring (2009 bij Renault) nooit uit de schaduw van de Belg. Toen d'Ambrosio in de zaterdagrace (de belangrijkste van de twee, op zondag is er nog een sprintnummer in GP2) de leiding moest inleveren omdat zijn team het tijdens de pitstop niet zo goed had gedaan, reed hij een kloof van acht seconden dicht en greep de leiding. Op een manier die zowat iedere aanwezige, en dus ook nogal wat teambazen uit de formule 1, deed opkijken. "Ik heb geleerd uit de moeilijke periode", voelde d'Ambrosio zich niet te beroerd om toe te geven. "En ik heb vooral ook mijn manier van racen bijgestuurd. Ik speelde te veel op zekerheid, wilde vooral punten pakken en schuwde risico's. Nu ga ik ervoor, van de eerste tot de laatste ronde op de limiet." Het wierp vruchten af. Zozeer dat formule 1 in 2011 nu opnieuw tot de mogelijkheden hoort. Gravity, de Luxemburgse investeerders rond ene Gérard Lopez, zijn ook de jongens die nu voor 75 procent eige-naar zijn van het Renault-F1-team. Hun plan is niet meteen om de Belg bij Renault te laten rijden. "Daar is het te vroeg voor", zegt iemand uit zijn entourage. Wel is het de bedoeling dat d'Ambrosio bij een kleiner team gaat debuteren om er 'de stiel te leren'. De normale gang van zaken is dat voor zo'n zitje bij een klein team wordt betaald. Voor d'Ambrosio is dat niet anders. Maar er zijn ook andere scenario's mogelijk: zo kan Renault een zitje voor d'Ambrosio koppelen aan een deal om motoren te leveren bij het team in kwestie. In de entourage van Renault en d'Ambrosio houdt iedereen de lippen stijf op elkaar, maar in de paddock is het een publiek geheim dat Lotus en Virgin, dit jaar debuterend in de formule 1, volgend seizoen zeer graag met die Renaultmotor willen rijden. En misschien ook met d'Ambrosio? S