D avid Paas (35) is ondertussen bijna anderhalf jaar commercieel manager van Westerlo. De oud-spits spreekt vol enthousiasme en tevredenheid over zijn job : "We mogen toch wel spreken over een positief verhaal", opent hij. "Op termijn ambieer ik wat meer invloed op het sportieve plan, maar voorlopig kan ik mij perfect uitleven in het businessgedeelte. Het runnen van een club boeit me enorm. Ik probeer, samen met manager Herman Wijnants en Wim Van Hove te zorgen voor een bepaalde structuur en visie. Westerlo is een club m...

D avid Paas (35) is ondertussen bijna anderhalf jaar commercieel manager van Westerlo. De oud-spits spreekt vol enthousiasme en tevredenheid over zijn job : "We mogen toch wel spreken over een positief verhaal", opent hij. "Op termijn ambieer ik wat meer invloed op het sportieve plan, maar voorlopig kan ik mij perfect uitleven in het businessgedeelte. Het runnen van een club boeit me enorm. Ik probeer, samen met manager Herman Wijnants en Wim Van Hove te zorgen voor een bepaalde structuur en visie. Westerlo is een club met een heel lage toegangsdrempel. Wij staan midden tussen de mensen, tonen ons sociaal engagement : vooral studenten en mindervaliden steken we constant een hart onder de riem met acties. Qua (rand)animatie en uitstraling veranderde er al heel wat. Wij willen een centraal (aanspreek)punt worden in de Kempen, de kameraadschap en vriendschap in deze regio bevorderen. Zowel voor de zelfstandigen als voor de gewone particulier én de minder bedeelden." Alleen wordt de Limburger in zijn expansieplannen gehinderd door de beperkte mogelijkheden van het gezellige Kuipje. "Een pijnpunt. Het geldt voor alle Belgische clubs. Ons stadion werd eigenlijk gebouwd naar de normen van de tweede klasse. Wij zitten met een groot businesspubliek, maar hebben commercieel niet de ruimte en de mogelijkheden om hen naar behoren op te vangen. Het is vervelend dat we met bpa-plannen ( bijzonder plan van aanleg, nvdr) zitten, waarbij je niet zomaar kan doen wat je wil. Daardoor kunnen we niet de stap voorwaarts zetten die we graag willen maken. Al een tijdje onderhandelen we met een potentiële grote sponsor. Voor die man kunnen we momenteel heel weinig betekenen. Jammer, want in Duitsland en Nederland is er wel plaats voor commerciële ruimtes. Daar wordt zelfs een aparte verdieping voorzien, waar zakenmensen mekaar kunnen ontmoeten in een ongedwongen en rustige sfeer, naast een restaurant en wat bureauruimte. We houden rekening met een verhuizing of uitbreiding. Het is de bedoeling onze impact binnen de vijf jaar te vergroten." Paas probeert alles goed in kaart te brengen. "Ik besef goed dat wij nog geen traditievereniging zijn. Lang was Westerlo de enige gemeenteploeg in de eerste klasse. We konden wel onze eigen reputatie opbouwen : een degelijk financieel beleid, met gezond boerenverstand. Een klein en fijn ploegske, waar het gezellig toeven is. Dat is ook één van onze leuzen. Geen zotte dingen, maar de identiteit behouden. Alles is bij ons goed verzorgd, maar zeker niet de grote luxe. Wij eten hier niet met gouden couverts. Gemiddeld halen we een vijfhonderdtal gasten bij een thuisduel. Maar er is meer mogelijk. Ook in het aantal abonnementen en de toeschouwersgemiddelden. Daar zit rek in. Het is mijn ambitie om altijd voor een vol huis te spelen. Nu zijn we nog iets te veel geconcentreerd naar de topduels toe. Van de 22.000 inwoners slagen we er al in een vierde te bereiken. Maar alleen met sympathie kom je er niet." FRéDéRIC VANHEULE