Met Kipsta probeert Decathlon zich in het segment van

de sportkleding en sportschoenen een plaatsje te veroveren tussen de gevestigde waarden Adidas, Nike, Reebok

en Puma.

DOOR MATTHIAS STOCKMANS

Decathlon werd in 1976 opgericht in Rijsel. In die tijd was het een revolu-tionair concept: een groot winkelmagazijn volledig en uitsluitend gewijd aan sportartikelen. Algauw bleek het idee een succes en tegenwoordig heeft Decathlon filialen over heel de wereld, van Brazilië tot Rusland en India. De 541 magazijnen zijn verspreid over 17 landen, waarvan 11 vestigingen in België.

In 1997 kwam daar een extra dimensie bij toen Decathlon besloot zelf te investeren in merken die een plaatsje moesten veroveren in de wereld van sportmaterialen. Tribord, Kalenji, Nabaji en Quechua (bij de avonturiers en bergbeklimmers zullen deze namen zeker een belletje doen rinkelen) zijn daar enkele bekende voorbeelden van. Vier jaar geleden, in 2008, ging de Franse retailgigant nog een stapje verder met de creatie van Oxylane. Een overkoepelend orgaan dat het hele productieproces overspant. En vooral: dat investeert in research & development, het ontwikkelen van innovatieve en originele sportartikelen. Door een combinatie van vernieuwing en betaalbaarheid wist Oxylane in het segment van de sportartikelen een eigen plaats te veroveren met zijn diverse merken. In het voetbal moet Kipsta zo de strijd aangaan met traditionele groten als Nike, Adidas, Reebok en Puma – in deze volgorde van belangrijkheid volgens officiële cijfers van zakentijdschrift Forbes.

De doelmannen in het vizier

Een van de ambassadeurs van Kipsta is Mickael Landreau (33), de ervaren doelman van OSC Lille en ex-doelman van de Franse nationale ploeg. Landreau verdiende zijn strepen al als jonge keeper bij Nantes en staat bekend als een vriendelijke en professionele topsporter. Met Landreau als uithangbord mikt Kipsta resoluut op de doelmannen, een bijzondere soort in de voetballerij. Via hen hoopt het Franse sportmerk stilaan zijn plekje in de sportwereld te veroveren.

Samen met Landreau werkt het ontwikkelingslab van Oxylane aan een nieuw soort handschoenen. Oxylane heeft zowat vijftig ingenieurs in dienst en bezit drie labarotaria in zijn hoofdkantoren in Villeneuve d’Ascq. Landreau overlegt geregeld met hen om een collectie handschoenen en voetbalschoenen voor het seizoen 2012/13 op punt te stellen. Over de samenwerking met Kipsta vertelde Landreau het volgende: “Ik zat meteen op dezelfde golflengte met die mensen. Zij vragen geregeld naar mijn mening en mijn ervaringen met hun materiaal. Zo voelt dit echt aan als een gezamenlijk project. Ik ben ervan overtuigd dat Kipsta het nummer 1-merk bij de keepers kan worden. Het potentieel is aanwezig. Niet enkel inzake kwaliteit van de materialen, maar ook esthetisch beschouwd.”

Voor elke sport wat wils

Een andere voetballer die zijn naam verbond aan Kipsta is de Belg Gianni Bruno (20), eveneens spelend bij OSC Lille. De schoenen van Kipsta zijn eerder sober en blinken vooral uit op het gebied van balancering van het lichaam. Daar schenkt het R&D-centrum van Oxylane bijzondere aandacht aan, zodat blessures – de angst van elke topsporter – zo veel mogelijk vermeden worden. Schoenen zijn er voor alle ondergronden: lange noppen voor drassige velden en korte rubbertjes voor synthetische velden.

Maar ook kousen, beenbeschermers, shorts, truitjes, keepershandschoenen, handschoenen voor tijdens de winter of een korte/lange keepersbroek: alles zit in het gamma. Zelfs Nike wordt het vuur aan de schenen gelegd. En wel met de Underwear Supportiv, de second skin-shirts en -shorts die je ’s winters warm moeten houden. Het is stilaan een te duchten concurrent voor de Dri-Fit van Nike. De kracht van Kipsta zit hem in de handige synergieën die het merk kan aangaan dankzij de omvang van Decathlon als bedrijf.

Via de website kipstaclub.com kun je zowat elke uitrusting personaliseren. Alles kun je zelf kiezen: kleur, maat, opschrift en ga zo maar door. “We profiteren mee van de technologieën van de andere merken die hier in Decathlon worden verkocht”, verklaart StéphanieVermeersch van Decathlon. “De spullen van ons huismerk zijn goedkoop, maar we zetten toch vooral in op de uitstekende kwaliteit als troef, hoor.”

Kipsta gaat er prat op het enige sportmerk te zijn dat materialen aanbiedt in zowat alle gemondialiseerde teamsporten. Handballers, volleyballers, hockeyers, basketballers, cricketspelers, golfspelers en noem maar op, allen vinden ze hun gading in Decathlon. Gezien de populariteit van rugby in Frankrijk wordt er ook aan die sport veel aandacht besteed en geïnvesteerd in research en publiciteit. Zo is Raphaël Ibañez, een levende legende in het Franse rugbywereldje, een van de partners van Kipsta.

BALLEN Select

De Select Super Brillant is een klassieker, maar wel een die ze zowel op Sclessin als op de Heizel nog maar wat graag gebruiken. Het Deense nationale elftal heeft zelfs nooit met een andere bal gespeeld. En als je weet dat de Super Brillant als een van de weinige ballen niet van zijn lijn afwijkt, kun je hen niet eens ongelijk geven. Prijs: 106 euro

De Select Super Brillant Orange is er zowel in maat 4 als 5 en is de ideale bal bij mist of sneeuw. Zelfs wanneer de plaatselijke gemeentearbeider het stadionlicht al heeft gedoofd, kun je nog verder spelen met de Super Brillant Orange, hij is zo flashy dat hij het stadion bijna op zijn eentje verlicht. Prijs: 106 euro

Uhlsport

De TC Evolution is het nieuwste geesteskind van het Duitse merk en beschikt over een compleet nieuw bedachte binnenbal. Resultaat? Een kwaliteitsvolle bal waar ze in de Bundesliga heel erg tevreden over zijn. Prijs: 100 euro

Derbystar

Het is een weggevertje, maar we vragen het u toch. In welke competitie zouden ze spelen met de Derbystar Eredivisie? Juist ja, de hoogste afdeling van de Nederlandse competitie. De Derbystar Eredivisie verraste al menig doelman en verdediger, maar kan sinds kort terugvallen op de allernieuwste polyurethaantechnologie. Prijs: 99,95 euro

Nike

De Maxim Premier League is de bal die je op de terreinen van de Engelse eersteklassers ziet rollen, of eerder: voorbij ziet zoeven. Exact hetzelfde model, maar dan met de LFP van de Primera División op, zie je dan weer over de Spaanse velden rollen. Een populaire bal dus. Prijs: 120 euro

“Ik ben ervan overtuigd dat Kipsta het nummer 1-merk bij de doelmannen kan worden.” Mickaël Landreau (Lille OSC)

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content