Toen het F1-seizoen in Bahrein begon, werd het meteen al duidelijk: Sebastian Vettel zou de te kloppen man zijn met zijn snelle Red Bull. Dat de 23-jarige Duitser uiteindelijk met geen mijlengrote voorsprong wereldkampioen werd, maar tot de laatste race van het seizoen moest wachten om de leiding in het klassement te grijpen, kwam een beetje door jeugdzonden, maar vooral door de kwetsbaarheid van zijn auto.
...

Toen het F1-seizoen in Bahrein begon, werd het meteen al duidelijk: Sebastian Vettel zou de te kloppen man zijn met zijn snelle Red Bull. Dat de 23-jarige Duitser uiteindelijk met geen mijlengrote voorsprong wereldkampioen werd, maar tot de laatste race van het seizoen moest wachten om de leiding in het klassement te grijpen, kwam een beetje door jeugdzonden, maar vooral door de kwetsbaarheid van zijn auto. Dat begon al in Bahrein. Vettel bleek oppermachtig in de eerste ronden, maar een sputterende motor hield hem van de zege. Toen hij twee weken later ook in Australië langs de kant moest en alweer naast de overwinning greep, werd het duidelijk: de Red Bull-Renault was een kwetsbare machine en dwong Vettel trouwens meteen in een achtervolgende rol. Blundertjes in Turkije (tegen teamgenoot Mark Webber gebotst), Boedapest (nodeloos ver achter de safety car blijven hangen en daarom doorrijstraf gekregen) of Francorchamps (in de auto van Button gebeukt) maakten het hem niet meteen makkelijker. Zozeer dat Mark Webber zich bij Red Bull als grote titelkandidaat ging profileren, en uit allerlei hoeken druk op het team werd gezet om Vettel in dienst van de Australiër te laten rijden. Maar het Oostenrijkse team, dat zichzelf rond de jonge Duitser wil blijven opbouwen, bleef dat weigeren. In de allerlaatste race kregen ze pas gelijk: met zijn vijfde overwinning van het seizoen pakte Sebastian Vettel gisteren de wereldtitel. Zoals de Duitser het zelf zei: "Ik ben altijd blijven denken dat het nog mogelijk was. Ook toen iedereen zich een paar weken geleden afvroeg waarom ik niet in dienst van mijn teamgenoot Mark Webber ging rijden. Zeg nu zelf: ik zou hier nu mooi gestaan hebben, want als ik Webber in Brazilië voorbij had gelaten, dan was Alonso nu wereldkampioen ..." Daarmee krijgt de formule 1 niet alleen de jongste wereldkampioen ooit, ook een opmerkelijke jongeman op de troon. Uit het beste hout gesneden als coureur en als mens. Baby Schumi, zoals Vettel ondertussen niet meer wordt genoemd, is immer even toegankelijk en verrast steevast met zijn brede cultuur, van liefde voor de Beatles en Britse humor tot atypische uitspraken voor iemand van zijn leeftijd. Of hij een droom had, vroegen we hem twee jaar geleden eens. "Ja. Terugreizen in de tijd. Naar 1966. Dan zou ik in Wembley naast het doel gaan staan om met mijn eigen ogen te kunnen zien dat die bal van Geoff Hurst niet binnen was." Leuk. Toen Engeland in die WK-finale Duitsland klopte, zou het nog 21 jaar duren vooraleer ene Sebastian Vettel werd geboren. Dat 2010 een van de spannendste seizoenen in de geschiedenis van de koninginnenklasse was, heeft trouwens niets te maken met het nieuwe puntensysteem dat dit jaar werd ingevoerd. In tegendeel: uit een simulatie blijkt dat het klassement voor de start van de laatste race in Abu Dhabi nog prangender was geweest met het vroegere puntenbarema. Daarmee zou Vettel trouwens ook wereldkampioen geworden zijn. door jo bossuyt