Oranje haalt hiërarchie overhoop

© belgaimage

Euro 2017 brak alle kijkcijferrecords en gaf gestalte aan een nieuwe superster met Belgische roots.

Heel Nederland moest maandag zijn roes uitslapen na de onverwachte winst van de Oranje Leeuwinnen op hun eigen EK. In een zinderende finale in de Grolsch Veste, thuisbasis van FC Twente, werd Denemarken met 4-2 geklopt.

De Nederlanders profiteerden optimaal van het thuisvoordeel om hun allereerste prijs te winnen en werden zo het vierde land na Duitsland, Noorwegen en Zweden dat een EK op zijn palmares kon zetten.

Het waren wel de Denen die eerder op het tornooi het vrouwenvoetbal een serieuze dienst hadden bewezen door superfavoriet Duitsland uit de halve finales te houden. Sinds 1995 had Die Nationalelf, de nummer twee op de FIFA-ranking, zes edities op rij gewonnen. Europa had dus dringend nood aan een aantal nieuwe gezichten om de machtsgreep van Duitsland te verkleinen. Maar dat ging deels ten koste van het rechttoe-rechtaanvoetbal waar vrouwen een patent op hebben. Zo werden kandidaat-eindwinnaars Duitsland, Engeland en Spanje op tactisch vlak overtroefd door teams die vooral op organisatie en wilskracht teerden. En zo maakte het cynische en klinische voetbal ook zijn intrede bij de vrouwen. De finale was gelukkig wel propaganda voor het vrouwenvoetbal. ‘Het is een beetje frustrerend dat ploegen die wilden aanvallen hiervoor werden afgestraft’, aldus Tessa Wullaert, speerpunt van de Red Flames. ‘Bij de mannen zie je dat fenomeen vaak terugkeren op een EK of WK en nu heb je dat ook bij de vrouwen.’

Het bedenkelijke niveau van de keepers deed ook de wenkbrauwen fronsen. Hier en daar werd het toernooi smalend het EK van de blunderende doelvrouwen genoemd. ‘Twintig procent van de doelpunten hadden vermeden kunnen worden’, denkt Wullaert. Waarnemers zien er een verontrustende tendens in: de ontwikkeling van het spel is veel sneller gegaan dan de ontwikkeling van de keepsters. Ze missen de basis omdat ze pas op hun dertiende of veertiende in doel gaan staan. De belangrijkste jaren om het vak te leren liggen dan eigenlijk achter de rug.

Meest bekeken EK ooit

Toch zal Euro 2017 het EK zijn waarin een nieuwe generatie supersterren geboren werd. Meisjes die tot dusver onder de radar waren gebleven en voor de ogen van de Europese camera’s helemaal losbraken. Met Lieke Martens, ex-Standard, op kop. De in België geboren Nederlandse was met haar looks, hoge aaibaarheidsfactor en geweldige skills dé sensatie van het tornooi. Ze werd niet toevallig uitgeroepen tot beste speelster van het EK. Deze zomer maakte Martens de overstap van het Zweedse Rosengard naar FC Barcelona en zal ze met een jaarloon van 200.000 euro de bestbetaalde speelster ooit worden.

Met figuren als Martens kan de UEFA de commercialisering van het vrouwenvoetbal verder opdrijven. Euro 2017 heeft immers aangetoond dat er een serieuze markt is voor het vrouwenvoetbal. De opkomst in de stadions lag nog nooit zo hoog: in totaal woonden 238.956 fans een wedstrijd bij tegenover 216.888 vier jaar geleden in Zweden. De editie van 2017 was ook het meest bekeken EK uit de geschiedenis met ruim 50 miljoen meer kijkers dan de 116 miljoen van het EK 2013. In sommige landen werd het kijkcijferrecord voor een vrouwenwedstrijd zelfs verpulverd. De halve finales haalden in Denemarken en Engeland een marktaandeel van 67 procent.

De Red Flames surften gewoon mee op het succes. Tegen Nederland zaten er 892.000 Belgen voor de buis. Wullaert: ‘Na het eerste duel tegen Denemarken werden we door sommige media een beetje afgemaakt. Ik hoorde en las reacties in de trant van: het was niet de moeite om te kijken. Maar over het algemeen hebben wij het vrouwenvoetbal in België een serieuze boost gegeven. Nu wordt het zaak om het volk mee te krijgen voor de WK-campagne die in september begint. Met positief voetbal maken we een kans om voor de tweede keer op rij geschiedenis te schrijven.’

door Alain Eliasy – foto belgaimage

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content