We hadden op voorhand niet echt een idee van wat het zou geven om met een waterscooter over het water te scheuren. Het gamma is in ieder geval al groter dan we aanvankelijk dachten. Je hebt waterscooters waarop je recht moet staan, kunt zitten, alleen, met twee of met drie, sportieve modellen, rustiger exemplaren en zelfs een paar die speciaal ontworpen zijn om wakeboarders mee te kunnen voorttrekken. Keuze te over dus.
...

We hadden op voorhand niet echt een idee van wat het zou geven om met een waterscooter over het water te scheuren. Het gamma is in ieder geval al groter dan we aanvankelijk dachten. Je hebt waterscooters waarop je recht moet staan, kunt zitten, alleen, met twee of met drie, sportieve modellen, rustiger exemplaren en zelfs een paar die speciaal ontworpen zijn om wakeboarders mee te kunnen voorttrekken. Keuze te over dus. Als we een model hebben gekozen, moeten we nog wegwijs worden gemaakt in de talloze functies van zo'n waterscooter. Je kunt immers over het water scheuren in sport- of ecomodus, je beschikt over een versnellingsregelaar, regelbare veringen en zelfs stabilisatiecorrectie. Can-Am komt ook met een wereldwijde primeur op de proppen: de nieuwste waterscooters hebben immers een remsysteem dat gebaseerd is op de omkering van de aandrijving. Ingenieus en vooralsnog exclusief bij Can-Am. Genoeg gepraat, tijd voor actie! We beginnen met het lichtste model. Dat heeft toch al zo'n slordige 130 pk onder de motorkap en versnelt oerend hard. De motoriek is uitstekend en de motor lijkt wel te trappelen van ongeduld wanneer we het gaspedaal even aanraken. We zien de snelheidsmeter razendsnel richting de 80 km/u klimmen, maar moeten dan alweer aan remmen beginnen te denken - als we niet op de oever willen belanden tenminste. Bij dat afremmen komen we meteen voor een nieuwe verrassing te staan: je moet een oersterke pols hebben om hiermee een korte bocht te kunnen nemen. De waterscooter zelf laat het allemaal rustig gebeuren en glijdt onverstoorbaar verder. Uiteindelijk nemen we een iets grotere bocht en zijn we maar wat blij dat we onze voorarmen nadien wat rust kunnen gunnen. We gokken dat we klaar zijn voor een stapje hoger en zetten ons op een model met 215 pk, vooraleer we - helemaal op het einde - op de RXP-X RS van 260 pk stappen. Gelukkig beschikt dat laatste model over een andere nieuwigheid: de Ergolock. Die zit(vorm) werd zo goed als helemaal aan het motorrijden ontleend en maakt dat je je knieën tegen de centrale zit kunt klemmen. Die positie mag aanvankelijk dan wel vreemd aanvoelen, ze zorgt er wel voor dat je de onderarmen enigszins kunt sparen terwijl je de bochten toch kort kunt aansnijden. Zo creëer je ook heerlijke waterkolkjes waar je dan meteen daarna over kunt jumpen. Het spreekt voor zich dat je met 260 pk onder de motorkap nog een stuk sneller optrekt. Dit keer halen we zelfs snelheden tot 120 km/u. Gelukkig bestaat er ook zoiets als een rem. Al kun je dat maar beter voorzichtig doen want wie al te bruusk remt, duwt de neus van de waterscooter als het ware het water in. Dit is waterpret van een ander niveau! DOOR JEAN-FRANÇOIS CHRISTIAENS