Anderlecht is met een inhaalbeweging bezig om zijn imago te verjongen. "Het imago van onze club is nog altijd zeer goed", verzekert commercieel directeur Chris Lioen. "In binnen- en buitenland staan wij nog altijd zeer hoog aangeschreven. Alleen mag je niet blijven stilstaan bij de successen van vroeger. Wij werken om ons imago moderner en dynamischer te maken en nog professioneler te werken."
...

Anderlecht is met een inhaalbeweging bezig om zijn imago te verjongen. "Het imago van onze club is nog altijd zeer goed", verzekert commercieel directeur Chris Lioen. "In binnen- en buitenland staan wij nog altijd zeer hoog aangeschreven. Alleen mag je niet blijven stilstaan bij de successen van vroeger. Wij werken om ons imago moderner en dynamischer te maken en nog professioneler te werken." Chris Lioen : "Het voetbal is de laatste twintig jaar veranderd. De basis blijft wat er op het veld gebeurt, maar alles rond het voetbal wordt even belangrijk. Als wij willen communiceren met onze supporters, moeten we dat op een moderne manier doen : via ons partnership met Microsoft, waarbij wij aanwezig zijn op MSN. Lifestyle wordt belangrijk." "Dat heb ik niet gezegd, wel dat het de hoogste tijd was om in te spelen op nieuwe tendensen in de communicatie, waar we een inhaalbeweging moesten maken. Niet tegenover andere Belgische clubs, wel tegenover het buitenland. Clubs in Engeland en Nederland staan of stonden verder. Alleen hebben de absolute topclubs een internationaal publiek, het onze is voor 99 procent Belgisch. We laten wel geen kansen onbenut om mensen in het buitenland te bereiken. Bijvoorbeeld via een Spaanse versie van onze website. Dat is nuttig als je een aantal Argentijnse spelers hebt. Van de twintigduizend unieke bezoekers per dag komt toch drie procent uit Argentinië. Als we volgend jaar drie Egyptenaren in dienst hebben, waarom zouden we dan geen Arabische versie van de website geven ?""Trots dat onze communicatie moderner geworden is, dat alle publiciteitsruimte volstaat, dat alle businessseats en loges verhuurd zijn, al zijn die laatste drie niet mijn verdienste.""Wij zijn een Brusselse club met een nationale uitstraling.""Achter die taalkeuze zitten geen ideologische motieven. Op Anderlecht zijn we nog allemaal Belgen. Wij doen alles ook bewust in twee of in drie talen. Er liggen geen scenario's klaar voor de weg die de club zou kiezen indien het land ooit splitst. Separatisme zou voor ons moeilijk zijn, wij doen ook niet mee aan hypothetische veronderstellingen. Wij willen voetballen op een zo hoog mogelijk niveau en de mensen die komen kijken, een leuke avond bezorgen."Marc Torsin, ticketverantwoordelijke : "De sterkste regio is Vlaams-Brabant, van Dilbeek tot voorbij Leuven. In Vlaams-Brabant en Antwerpen woont 25 procent van onze abonnees. In Groot-Brussel is dat 15 procent. Oost- en West-Vlaanderen zijn samen goed voor 10 procent, maar we hebben ook veel abonnees in het Genkse. Limburg is goed voor 15 procent fans. Momenteel is de verhouding Nederlandstalig-Franstalig 60-40. Vijf jaar geleden was dat nog meer in evenwicht : 55 procent was Neder- landstalig, 45 procent Franstalig. Een aantal jaar geleden kregen we aan Vlaamse kant plots meer aanvragen uit het Antwerpse, toen de Antwerpse clubs sportief wegzakten." "Soms om heel praktische redenen. Veel abonnees uit Visé en Welkenraedt haakten af omdat de laatste trein uit Brussel-Zuid tegenwoordig om kwart over tien vertrekt. Voorheen was dat een halfuur later, waardoor die mensen wel nog met de trein naar avondmatchen kwamen.""Die is tussen dertig en veertig jaar. Het aantal vrouwen en kinderen stijgt snel. Nu is dat 10 procent, vijf jaar geleden was dat niet eens 1 procent. Mensen komen weer met het hele gezin omdat ze aanvoelen dat het veilig is. Ze willen wel zitplaatsen. Bijna 7 procent van onze abonnees zijn jonger dan twaalf.""Dit jaar zijn dat er 22.000. De eerste dag van de vrije verkoop was alles uitverkocht. Vorig jaar waren dat er 21.800, omdat we toen minder abonnementen aanboden. Twee jaar geleden hadden we er 19.800.""Vorig jaar zat het op zeventien thuismatchen veertien keer helemaal vol. Daarmee bedoel ik : qua plaatsen voor Anderlechtfans. Dat zijn er 24.000, zonder de bezoekers, die recht hebben op 900 plaatsen. Voor elke wedstrijd zijn in vrije verkoop nog 560 staanplaatsen beschikbaar. Voor Lokeren waren die een week van tevoren weg, voor Brussels vier dagen voor de wedstrijd. Topmatchen zijn al de eerste dag van de vrije ticketverkoop uitverkocht."Marc Torsin : "Voor dit seizoen hadden we 35.000 bezoekers kunnen halen voor alle wedstrijden. Voor topwedstrijden kan dat nog hoger. Als je succesvol bent op sportief vlak, kan je volgens mij per jaar 10 procent meer abonnees halen als je daar de ruimte voor hebt. Iemand die ons nu tien tickets vraagt voor de match tegen Standard, moeten we teleurstellen. Die hebben we niet." Chris Lioen : "Gevoelsmatig denk ik dat we in zo'n nieuw stadion 33 tot 35.000 abonnees moeten halen. Dan kan je met gerichte acties voor bepaalde wedstrijden 40 tot 45.000 kijkers halen. Het is niet onze bedoeling om te verhuizen en dan voor een halfleeg stadion te spelen. Daarom zijn we nu bezig met alles wat te maken heeft met abonnees in kaart te brengen. Pas dan kan je heel efficiënt communiceren. Het voorbereidende werk voor het nieuwe stadion moet vandaag gebeuren. Toeschouwers vormen in dat nieuwe stadion een belangrijke factor. Het is op vlak van tickets dat clubs in hun nieuwe stadions het meeste winst maken. Soms verdubbelen de recettes zelfs gewoon. Bij ons staat ticketing in dit stadion nog altijd voor 15 tot 20 procent van het budget. In het nieuwe stadion zal dat percentage hoger liggen." Chris Lioen : "Ik geloof niet in geografisch rekruteren. Ik bekijk niet de blinde vlekken op de landkaart. Van alle voetbalsupporters blijft 81 procent trouw aan zijn ploeg, 19 procent verloopt. Dat vind ik veel. Wij moeten ons afvragen : hoe kan je die naar je toe lokken ? Specifiek zeggen : rond Aarschot zijn we zwak, daar gaan we nu op mikken, dat werkt volgens mij niet. Waarom wordt iemand fan ? Omdat hij affectie ontwikkelt voor een club. Dat kan via zijn vader of zijn broer, of omdat iets hem raakt. Dat heeft niets met de regio te maken. "We proberen ook op jonge leeftijd te rekruteren. Onze Ketjesclub heeft 1600 leden tussen vijf en twaalf jaar. Velen daarvan hebben een papa die voor Anderlecht supportert, maar er zijn ook veel nieuwe bij, zowel jongens als meisjes. Het zijn zowel kinderen die zelf voetballen als kinderen die niet voetballen. We maken daar reclame voor op de fandag en de website. Want ze over de streep trekken door ze eens de sfeer in het stadion te laten proeven, kunnen wij niet : ons stadion zit al twee jaar vol. Op dat vlak hebben Club en Standard extra troeven : zij hebben via Euro 2000 vijfduizend plaatsen meer in hun stadion. Daarmee kan je gerichte acties voeren. Wij kunnen dat niet. Daarom praten we ook over een nieuw stadion, om mensen te ontvangen die er vandaag niet in kunnen.""Veel vaders en moeders met kinderen. Op dat vlak zijn wij geen familieclub. Onze supporters komen meer met vrienden.""Opnieuw : hoe kunnen wij gerichte acties doen naar potentiële fans als we geen plaats hebben ? Ik vraag me ook af in hoeverre je affectie voor ons kan opwekken bij die mensen. Zelfs een Turk die in België geboren is, supportert voor Galatasaray of Fenerbahçe. Maar als we naar een nieuw stadion zouden gaan, gaan we dat wel uitproberen.""Het puur commerciële, loges, businessseats, boarding, sponsoring ... staat voor 50 tot 60 procent van de inkomsten. De tv-gelden bedragen nu 3 miljoen euro. Onderschat ook niet de inkomsten door transfers.""In West-Vlaanderen zijn er ook veel bedrijven en industrieparken. De Kempen is de regio die economisch het meest groeit, met veel en grote bedrijven. Ik vind dat een cliché, dat alles rond Brussel gesitueerd is. Het blijft een metropool, maar elke regio heeft multinationals en kmo's. Veel bedrijven gaan uit het Brusselse weg door de verkeersmoeilijkheden.""Niets. Dat er in het commerciële naar een nieuw stadion extra mogelijkheden zijn, voelen we door de vele aanvragen van bedrijven die we moeten weigeren. Onze 39 loges en 1580 businessseats zitten vol. Dat zijn contracten voor drie jaar. Eind dit seizoen lopen er een aantal af.""We hebben nog altijd een wachtlijst. Ook contacteren we bedrijven die in het verleden uit de boot vielen omdat het vol zat. Aan hen vragen we of ze nog geïnteresseerd zijn. Voorlopig volstaat dat. Dat die interesse nog groot genoeg is, betekent dat we qua naam en imago nog altijd goed zitten. Maar ik ben wel van plan om weer met bedrijfsbezoeken te beginnen, om te voelen hoe men tegenover ons staat, hoe we beter kunnen inspelen op de noden van potentiële sponsors in deze regio. Zo'n prospectie is heel lang niet meer gebeurd omdat het niet meer nodig was : het loopt vanzelf vol. De laatste keer dat Anderlecht dat soort onderzoek deed, was toen de loges en businessseats gebouwd zijn. Bedrijven zijn vandaag niet meer op de hoogte van wat wij te bieden hebben. Ik hoor en zie wel dat logehouders hier, ondanks de toegenomen concurrentie, nooit problemen hebben om genoeg genodigden naar hier te krijgen. Onze seats en loges zitten altijd vol.""Ruimte, in het algemeen. Als je ziet hoe we de pers moeten ontvangen, tegenover Fenerbahçe, dat was dat Anderlecht onwaardig. In de Champions League kom je in grote inkomhallen, brede gangen en met grote esplanades omheen het stadion. Ons stadion is al 25 jaar oud. Dat van Fenerbahçe is zeven jaar oud, met buitenseats, eten binnen, grote, brede zetels en geen files voor mensen die willen eten en drinken. Dat kan bij ons nog beter. "Voetbal is een evenement : je komt voor een leuke avond. De moderne supporter moet je verzorgen. Die wil geen tien minuten wachten op een pint of een hamburger, die moet je genoeg toiletten aanbieden, genoeg parkeerplaatsen, beter openbaar vervoer.""Anderlecht mag nooit zijn naam veranderen. Die naam wordt volgend jaar honderd jaar, dat is een sterk merk. Onder die naam zijn we bekend in binnen- en buitenland. Ook onze kleuren mogen we nooit veranderen. Honderd jaar geschiedenis gooi je niet ineens weg." S Door Geert Foutré