Javier Portillo is ongelukkig in Brugge. Na de wedstrijd tegen Juventus, waarin hij nog voor het uur werd vervangen, keilde hij zijn schoenen in de vuilnisbak. Volgens hem waren zij de oorzaak van de dijblessure die hem noopte naar de kant te gaan. Portillo voetbalt sinds zijn zes jaar op schoenen van het Spaanse merk Joma. Dat maakt speciaal op maat gemodelleerde schoenen voor hem, brengt ze ook als Portillo’s op de markt, en heeft zelfs een kledinglijn die zijn naam draagt. De door Real Madrid uitgeleende aanvaller vrijde nog met de dochter van de grote Jomabaas.

Vertwijfeling sloeg toe bij de gevoelige speler toen hij voor zijn eerste training op West-Vlaamse bodem werd verplicht om op adidasschoenen te spelen. Joma hekelt de rol die Portillo’s begeleiders in de zaak hebben gespeeld. Zijn makelaar, de Spanjaard Herminio Menéndez, en de in Marbella woonachtige Belgische Nederlander Louis de Vries, die mee bij de transfer was betrokken, zouden de speler niet hebben gewaarschuwd voor de clausule in het contract, noch deed Club Brugge dat. Volgens Joma omdat beide partijen wisten dat Portillo in dat geval nooit voor Club zou hebben getekend, maar voor FC Nantes.

Eerder overkwam het bedrijf hetzelfde met Manasseh Ishiaku, die tot zijn overgang van La Louvière naar Club Brugge ook op Joma’s liep. Club kocht dat contract uiteindelijk af voor 50.000 euro. Voor dat bedrag komt het er in het geval van Portillo niet van af. Persoonlijke sponsorcontracten zijn in de topvoetballanden belangrijke bronnen van inkomsten. Ondanks zijn invallersstatuut bij Real geniet Portillo als jeugdproduct van de Koninklijke een grote reputatie in Spanje. Zijn Jomacontract zou bij verbreking 300.000 euro waard zijn, geen futiel bedrag voor een Belgische club.

Club Brugge zou zijn Spaanse aanwinst afgelopen weekend tegen Beveren de toestemming geven om op Joma’s te spelen, maar dan vermomd met de adidassymbolen. De landskampioen zit tussen twee stoelen. Enerzijds staat het niet in een sterke onderhandelingspositie ten opzichte van de speler, die al veel (financieel) water in de wijn deed door voor een Belgische club te kiezen. Anderzijds is het een publiek geheim dat adidas van Club af wil. Het Duitse bedrijf streeft naar sponsoring van één (top)club per land. Drie jaar geleden stopte het al de samenwerking met Standard en het liefst gaat het alleen met Anderlecht door. Ook daar moeten spelers contractueel op zijn

JH

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content