U leest het goed: Japan. En dat zou een primeur voor een grote ronde zijn. De Giro begon het jongste decennium al in Seraing (2006), Amsterdam (2010), Herning (2012), Belfast (2014) en volgend jaar in Apeldoorn, maar gezien de logistieke moeilijkheden nooit buiten Europa. De voorbije jaren was er al sprake van New York, Washington of het Midden-Oosten - Giro-organisator RCS Sport heeft ook de in 2014 gestarte Ronde van Dubai in zijn portefeuille -, zonder dat daar een gevolg aan werd gegeven.
...

U leest het goed: Japan. En dat zou een primeur voor een grote ronde zijn. De Giro begon het jongste decennium al in Seraing (2006), Amsterdam (2010), Herning (2012), Belfast (2014) en volgend jaar in Apeldoorn, maar gezien de logistieke moeilijkheden nooit buiten Europa. De voorbije jaren was er al sprake van New York, Washington of het Midden-Oosten - Giro-organisator RCS Sport heeft ook de in 2014 gestarte Ronde van Dubai in zijn portefeuille -, zonder dat daar een gevolg aan werd gegeven. Voor de Grande Partenza van 2017, naar aanleiding van de honderdste editie van de Giro, is een andere, niet-Europese piste nu wél concreet. Sport/Voetbalmagazine vernam dat RCS een voorakkoord heeft met de Japanse prefectuur en stad Shizuoka om er dat jaar de eerste vier Giroritten te laten plaatsvinden, onder meer met aankomst op Mount Fuji. Voor de regio geen wielerprimeur, want in de Ronde van Japan eindigden de jongste jaren steevast etappes in de stad Shizuoka en op de beroemde Fujivulkaan. De Japanse prefectuur sloot dit jaar ook een partnership met de Italiaanse Regione Friuli Venezia Giulia voor de organisatie van de eerste 'Carnia Classic Fuji Zoncolan', een Granfondo voor wielertoeristen die op 30 augustus 2015 gepland staat op en rond de Monte Zoncolan, de steilste berg in Italië. Voorproevertjes op de (mogelijke) Giropassage in 2017 in Shizuoka die Asatsu-DK, het derde grootste advertentiebedrijf in Japan, mee zal financieren. Al wordt er nog druk gezocht naar andere sponsors, onder meer uit de autosector (Subaru?), om het totale budget van ongeveer 35 miljoen euro rond te krijgen. RCS Sport zou daarvan 15 miljoen euro ontvangen, onder meer om de dure verplaatsing van de Girokaravaan te bekostigen en om de deelnemende ploegen elk een vergoeding van 500.000 euro te geven - zo wordt de 'pijn' van de lange vliegtuigreis (met daarbij gepaard tijdsverschil van zeven uur) een beetje verzacht... De trip terug, richting Europa, zou worden ingelast op de vijfde en zesde dag, al moet de UCI daarvoor wel nog toestemming geven. 'Een definitief akkoord met RCS is er ook nog niet, maar tegen eind 2015 zou alles rond moeten zijn', meldt een Belgische bron die nauwe contacten heeft met de Japanse organisator. De mogelijke deal is geen toeval. RCS mikt immers vol op de grote Aziatische (sponsor)markt. De Giro wordt in Japan al jaren uitgezonden op J Sports, in China op LeTV en begin dit jaar sloot de organisatie van de Corsa Rosa ook een overeenkomst met het (Japanse) Sony Six Channel om hoogtepunten van de Giro in onder meer India op de buis te brengen. Een Grande Partenza in Japan zou die interesse, en vooral de inkomsten uit sponsoring/tv-rechten, een bijkomende boost moeten geven. Of de renners die verre verplaatsing zien zitten, dat is bijzaak... DOOR JONAS CRETEUR & JAN HAUSPIE