Het wordt wennen om volgend seizoen enkel het oranje van Euskaltel voorbij te zien fietsen in het wielerpeloton. Maar liefst 17 jaar investeerde Rabobank fors in het wielrennen. De Nederlandse internetbank en wielrennen waren na al die jaren bijna synoniemen van elkaar geworden. Vooral de laatste jaren werd sterk ingezet op jeugd, die voortaan het nieuwe propere wielrennen vorm moest geven. Dat de stekker er nu zo bruusk wordt uitgetrokken, is een kaakslag voor die hernieuwde filosofie en het Nederlandse wielrennen.

Net nu renners als Bauke Mollema en Robert Gesink op het punt staan definitief door te breken in het rondewerk en Lars Boom eindelijk de allures begint te krijgen van een klassiek renner, besluit Rabo het wielrennen in de steek te laten. Een rapport van duizend pagina’s, dat de comateuze toestand van het wielrennen schetst in de beginjaren van deze eeuw, was al wat nodig was om over te gaan tot deze drastische beslissing. Van kortzichtigheid gesproken, aangezien Rabo al die jaren deel uitmaakte van het probleem. De tweet van David Millar verwoordt deze laffe daad misschien nog het treffendst: ‘ Dear Rabobank, you were part of the problem. How dare you walk away from your young clean guys, who are part of the solution.’ Begrijpelijke frustratie van iemand die zijn fout heeft ingezien en van de strijd tegen doping een levensdoel gemaakt heeft. Puur uit managersperspectief valt de beslissing van de Rabotop ergens wel te begrijpen. In tijden van financiële crisis zijn banken er alles aan gelegen het vertrouwen van de klant terug te winnen. Doping en fraude passen dan niet in dat plaatje, zeker als uit dat rapport blijkt dat ook de Nederlanders boter op het hoofd hebben. Toch lijkt deze beslissing wel heel voorbarig. Het is niet door weg te lopen van het probleem dat Rabobank het wielrennen een dienst bewijst. Een voortzetting van zijn onvoorwaardelijke trouw was dat wel geweest.

Wat is nu de nalatenschap van Rabobank? In al die jaren was Rabobank uitgegroeid tot een van de sterkste merken in de wielersport. Mede door de kwalijke reputatie van de wielersport en de financiële crisis zijn sponsors nu een pak terughoudender geworden. Dat Rabo zijn contractuele verplichtingen voor volgend seizoen zal nakomen en renners met nog één jaar contract de kans biedt hun beroep uit te oefenen, bewijst dat wielrennen voor Rabobank meer was dan louter marketing. In het zog van Rabobank kende de wielersponsoring in Nederland de laatste jaren ook een fikse boom. Ploegen als Vacansoleil of Argos Shimano zullen het niet graag toegeven, maar Rabobank is voor hen steevast het lichtend voorbeeld geweest. Echt grote overwinningen waren er wel meestal niet bij. Het was haast schrijnend hoe jaar na jaar werd gefaald in de Amstel Gold Race, de enige wedstrijd die ertoe doet in Nederland. Alleen al daarom zal Rabobank gemist worden in het peloton.

Kevin Schauwaers, Herselt

Al uw reacties en sportgerelateerde zoekertjes zijn welkom

bij Sport/Voetbalmagazine, Raketstraat 50 bus 5, 1130 Brussel of via e-mail : sportmagazine@roularta.be.

De redactie behoudt zich het recht voor teksten in te korten of te

weigeren. De schrijver moet zijn naam en woonplaats vermelden.

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content