In het begin van het seizoen, zowat ergens in maart, liep Bernie Ecclestone de organisatoren in Maleisië het hele weekend te jennen. Dat hun koers in de toekomst 's avonds moest, wilden ze de formule 1 houden. Zoals in Singapore. Komend weekend wordt daar immers de eerste nachtrace in de F1-geschiedenis gereden. Ja, in Japan 1976 viel ooit eens de duisternis toen James Hunt op het podium stapte, maar dat kwam alleen omdat het die dag zo hard regende dat de start almaar werd uitgesteld. Uiteindelijk zette een kleine Engelsman met veel invloed de rijders en teambaze...

In het begin van het seizoen, zowat ergens in maart, liep Bernie Ecclestone de organisatoren in Maleisië het hele weekend te jennen. Dat hun koers in de toekomst 's avonds moest, wilden ze de formule 1 houden. Zoals in Singapore. Komend weekend wordt daar immers de eerste nachtrace in de F1-geschiedenis gereden. Ja, in Japan 1976 viel ooit eens de duisternis toen James Hunt op het podium stapte, maar dat kwam alleen omdat het die dag zo hard regende dat de start almaar werd uitgesteld. Uiteindelijk zette een kleine Engelsman met veel invloed de rijders en teambazen zo onder druk, daar in Fuji, dat er ondanks de zondvloed in levensgevaarlijke omstandigheden toch werd geracet. Bernie E. wilde zijn contracten met de televisiestations immers honoreren, want geen uitzending had hem een fortuin gekost. Tweeëndertig jaar later is niets veranderd: ook komend weekend draait het rond televisie. Singapore is geen nachtrace omdat zoiets best sfeervol kan zijn. Wel omdat de koers dan in de namiddag, op het normale uur, op de Europese televisieschermen kan. Dat willen de grote constructeurs en sponsors van het circus, want Europa is en blijft voor hen een core market. Meteen vraagt u het zich al af: waarom dan niet alle koersen in Europa, in plaats van het oude continent systematisch te verlaten (Oostenrijk, Imola, een race in Duitsland zijn al gesneuveld en er volgen er nog ...)? Omdat de formule 1 zoveel mogelijk moet opbrengen en Bernie het geld gaat zoeken waar het zit: in landen die absoluut de formule 1 willen om hun naam in iets vettere letters op de wereldkaart te zetten. En waar er dus een regering is die bereid is om een fortuin aan belastinggeld te betalen voor de F1. Nieuwe landen die op de F1-kalender willen, zoals Singapore dit jaar of Abu Dhabi volgend seizoen, betalen daarvoor om en bij de 40 miljoen euro. Met de glimlach en overheidsgeld, want in die landen is het nog altijd politiek correct om belastinggeld zo royaal in vertier te stoppen. Precies omdat Bernie weet dat zoiets in Europa wat moeilijker ligt, vraagt hij Francorchamps 'maar' 14 miljoen euro. Net iets te veel voor de organisatoren om break-even te draaien. Maar het stukje dat Wallonië met belastinggeld dan wel bijpast, is net niet groot genoeg om controverse uit te lokken. Iedereen tevreden, want de F1 moet circuits overhouden als Francorchamps of Monza, die nog traditie en heroïek ademen. Dat beseft Eccle-stone ook wel. Andere circuits, zoals het zout- en geschiedenisloze Magny-Cours, kan hij missen als kiespijn. Dus zet hij daar messen op kelen. De Fransen kunnen hun F1-race alleen maar houden als ze met een nieuw en prestigieus project uitpakken, zoals een circuit rond Disneyland of elders bij Parijs, dat zou Bernie best leuk vinden. Want hij legt de lat zeer hoog. En als ze er in Frankrijk niet over kunnen, dan zijn er altijd nog de Indiërs. Of de Pakistanen, misschien wel de Russen en zeer zeker de Indonesiërs of Koreanen. Die allemaal kandidaat zijn voor een grand prix en daar veel geld voor klaar hebben.