Vier keer won Henri Pescarolo de 24 uur van Le Mans en daarnaast reed hij nog een keer meer dan vijftig Formule 1-koersen. Nu is hij directeur van de renstal die zijn naam draagt en die meestrijdt in de uithoudingsraces over lange afstand. Maar de Formule 1 zuigt bijna alle aandacht naar zich toe en voor de uithoudingssport is de belangstelling beperkt, beseft ook Pescarolo. "De internationale automobielfederatie (FIA) wilde nog slechts één discipline op het hoogste niveau en heeft er alles aan gedaan om de andere de grond in te boren. De uithoudingssport kreeg heel harde klappen. Een tiental jaar geleden nog streden in de wedst...

Vier keer won Henri Pescarolo de 24 uur van Le Mans en daarnaast reed hij nog een keer meer dan vijftig Formule 1-koersen. Nu is hij directeur van de renstal die zijn naam draagt en die meestrijdt in de uithoudingsraces over lange afstand. Maar de Formule 1 zuigt bijna alle aandacht naar zich toe en voor de uithoudingssport is de belangstelling beperkt, beseft ook Pescarolo. "De internationale automobielfederatie (FIA) wilde nog slechts één discipline op het hoogste niveau en heeft er alles aan gedaan om de andere de grond in te boren. De uithoudingssport kreeg heel harde klappen. Een tiental jaar geleden nog streden in de wedstrijden voor prototypes grote constructeurs als Mercedes, Peugeot, Nissan en Toyota tegen elkaar. Maar door de inspanningen van de FIA rijden Mercedes en Toyota nu in de Formule 1." De oplossingen om de uithoudingsraces nieuw leven in de blazen, moeten volgens Pescarolo dan ook niet komen van de FIA. "Het is veeleer uitkijken naar persoonlijke initiatieven zoals dat van Stéphane Ratel, die de koersen voor de grote toerismewagens weer op de rails heeft gezet, en op de stevigheid van een aantal monumenten uit de autosport, zoals de 24 uur van Le Mans. Zonder die wedstrijd zou er zelfs helemaal geen sprake meer zijn van uithoudingsraces. Het prestige van die race heeft grote constructeurs aangetrokken. De 1000 kilometer van Spa-Francorchamps, die dit weekend op het programma staat, vormt de voorbode voor een aantal mythische koersen op zeer prestigieuze circuits : Francorchamps, Silverstone, Monza en de Nürburgring." De absolute favoriet voor de 1000 kilometer van Spa-Francorchamps dit weekend is een privé Audi R8. De term 'privé' werkt bij Pescarolo op de lachspieren. "Als een R8 meedraait op een circuit, dan is de fabriek er ook zeker bij betrokken. Maar goed, die Audi is uiteraard favoriet, maar toch niet onklopbaar. De Courage-Peugeot die ik in de strijd gooi bijvoorbeeld, deed het tijdens de laatste races bijzonder goed, ook al moesten we door pech drie keer opgeven. Maar met een klein beetje geluk kunnen we ver komen. Dat bewezen we vorig jaar al. De zege die we toen met onze stal behaalden in afschuwelijke weersomstandigheden blijft een van mijn mooiste herinneringen."Pescarolo brengt slechts twee piloten in stelling, geen drie. "Voor een race van 1000 kilometer volstaan twee rijders. Temeer omdat de timing voor de trainingsritten erg strak is en eigenlijk niet de kans biedt om veel rondjes te rijden. Je zou natuurlijk een beroep kunnen doen op een bijkomende rijder om het budget wat te verlichten, maar dat is niet zonder gevaar, want betalende piloten zijn minder sterk dan de titularissen en kunnen mogelijk het teamwerk naar de vaantjes helpen. Met Franck Lagorce en Stéphane Sarrazin beschik ik in ieder geval over een ijzersterk duo." En zou hij zelf nog achter het stuur willen zitten ? "Ik maak soms nog testritten en ik beleef daar nog altijd veel plezier aan. Ik neem zelfs soms deel aan wedstrijden voor senioren. Maar mijn tijd is natuurlijk voorbij. Ik kan de jongeren gewoon niet meer volgen. Ik besef maar al te goed dat ik mijn stal meer diensten kan bewijzen in de stand dan achter het stuur."door Eric Faure'Ik kan mijn stal meer diensten bewijzen in de stand dan achter het stuur.'