Er was een dijk van een race nodig, een van de mooiste grand prixs ooit anderhalve week geleden in Montréal, om die zondagavond eens over iets anders te gaan praten. Tot voor de start had iedereen in de paddock het immers over Lewis Hamilton gehad. Er was niet alleen de heisa rond zijn rijgedrag en verklaringen in Monaco ("misschien omdat ik zwart ben", antwoordde hij op de vraag waarom hij zo vaak op het matje wordt geroepen bij de wedstrijdleiding). Na de kwalificaties waarin hij behoorlijk machteloos was tegen de Red Bulls en zelfs de Ferrari's, was de 26-jarige Brit ook he...

Er was een dijk van een race nodig, een van de mooiste grand prixs ooit anderhalve week geleden in Montréal, om die zondagavond eens over iets anders te gaan praten. Tot voor de start had iedereen in de paddock het immers over Lewis Hamilton gehad. Er was niet alleen de heisa rond zijn rijgedrag en verklaringen in Monaco ("misschien omdat ik zwart ben", antwoordde hij op de vraag waarom hij zo vaak op het matje wordt geroepen bij de wedstrijdleiding). Na de kwalificaties waarin hij behoorlijk machteloos was tegen de Red Bulls en zelfs de Ferrari's, was de 26-jarige Brit ook heel opzichtig tot aan de tent van Red Bull gestapt om daar een kwartiertje gezellig te kletsen met teambaas Christian Horner. Dat Hamilton eind dit seizoen echter naar Red Bull verkast, is uitgesloten. Om te beginnen loopt zijn lekkere contractje bij McLaren nog tot eind 2012. Hem zomaar naar Red Bull laten vertrekken, dat zouden McLaren en hoofdsponsor Vodafone niet zomaar laten gebeuren. Hamiltons praatje met Horner was dan ook veeleer een vermanende vinger naar McLaren: "Geef me de beste auto en we zijn de beste vrienden, anders trap ik het ooit wel eens af." Zoiets. Autocoureurs zitten nu eenmaal zo in elkaar. Ze willen altijd met de beste auto rijden. Daarom verliet Ayrton Senna eind 1993 McLaren, het team waarmee hij eigenlijk vergroeid was geraakt, en ging hij naar aartsrivaal Williams. Daar hadden ze immers al twee seizoenen lang onklopbare wielen waarmee eerst Nigel Mansell (1992) en daarna Alain Prost (1993) fluitend naar de titel waren gereden. Daarom liet Nelson Piquet Brabham stikken om in 1986 voor Williams-Honda te gaan rijden, en wilden Kimi Räikkönen (2007) en Fernando Alonso (2010) zo node in dienst bij Ferrari. Maar er is natuurlijk meer aan de hand dan alleen maar de zegedrift van Hamilton. Iets meer dan twee maanden geleden tekende Hamilton een managementcontract met Simon Fuller. De 51-jarige Brit is niet de eerste de beste. Met zijn XIX Entertainment ontfermt hij zich over de carrière van David Beckham, tennisser Andy Murray maar ook sterren uit de showbizz, zoals Jennifer Lopez en de Spice Girls. Het Amerikaanse magazine Time zette hem onlangs in de top honderd van de meest invloedrijke Britten, en ja: de man wil vooruit met zijn nieuwe goudhaantje. "Het is niet alleen belangrijk dat Lewis de beste van zijn generatie is. Hij moet de meest succesvolle autoracer aller tijden worden." En de rijkste, had hij nog kunnen zeggen. Fuller vindt het naar verluidt niet kunnen dat Fernando Alonso bij Ferrari 26 miljoen verdient, en Hamilton bij McLaren maar 18. Of hoe de sfeerschepperij rond een mogelijke transfer naar Red Bull of Ferrari de bakens moet uitzetten voor de contractonderhandelingen voor ... 2013. Want dan komen niet minder dan vier van de zes zitjes bij topteams vrij, aangezien alleen Vettel en Alonso op dit moment een contract hebben dat voorbij dat seizoen reikt. Of hoe de transfermolen van... het op een na volgende seizoen nu al gaat draaien. DOOR JO BOSSUYT