Er was nogal wat twijfel toen de ex-wereldkampioen eind vorig jaar zijn comeback naar de F1 aankondigde. Of hij het nog wel zou kunnen. Na zijn afscheid eind 2009 had Kimi Räikkönen immers niet veel uitgespookt dat steek hield. Wat rally gereden, maar nooit indruk gemaakt en toch vooral veel brokken. Tussendoor ging de Fin ook eens zijn geluk beproeven in de Amerikaanse Nascar, maar dat veeleer als spielerei. Bovendien zat een slecht voorbeeld in het collectieve F1-geheugen, als het over comebacks gaat. Michael Schumacher had er immer...

Er was nogal wat twijfel toen de ex-wereldkampioen eind vorig jaar zijn comeback naar de F1 aankondigde. Of hij het nog wel zou kunnen. Na zijn afscheid eind 2009 had Kimi Räikkönen immers niet veel uitgespookt dat steek hield. Wat rally gereden, maar nooit indruk gemaakt en toch vooral veel brokken. Tussendoor ging de Fin ook eens zijn geluk beproeven in de Amerikaanse Nascar, maar dat veeleer als spielerei. Bovendien zat een slecht voorbeeld in het collectieve F1-geheugen, als het over comebacks gaat. Michael Schumacher had er immers nog niets van gebakken sinds hij in 2010 uit zijn pensioen was teruggekeerd. Maar negen maanden en veertien races later staat de 33-jarige Räikkönen op de derde plaats in het klassement. Voor jongens als Hamilton, Button of Webber. En hij is mathematisch nog altijd in strijd voor de wereldtitel. Natuurlijk heb je in de formule 1 goed alaam nodig om een rol van betekenis te spelen. De Lotus-Renault begon heel sterk aan het seizoen. En na de tweede plaats van Räikkönen in Bahrein wist iedereen het zeker: hij zou dit jaar nog races winnen. Maar met nog zes koersen te gaan heeft Lotus-Renault nog geen GP gewonnen. Het ziet er zelfs naar uit dat dat niet meer zal gebeuren. "We beginnen te ver achterop te raken", zei Räikkönen in Singapore. Nadat hij twee weken eerder in Monza al niet in het stuk was voorgekomen, en daarvoor in Francorchamps ook de snelsten niet kon volgen. In het zomerreces viel Lotus inderdaad serieus terug. Helaas voor het team van Räikkönen valt daar stilaan een patroon in de bekennen. Ook in 2010 en vorig seizoen begon het team van de Luxemburgers Gérard Lopez en Eric Lux met een zeer goede auto aan het seizoen. In de Australische seizoensopener was Robert Kubica in 2010 tweede met de Renault - toen reed het team nog onder die naam, een jaar later was middenmoter Vitaly Petrov er derde. Maar telkens viel het team later in het seizoen terug. Bij Lotus-Renault slagen ze er blijkbaar niet in om de auto door het seizoen heen te laten evolueren, zoals de andere topteams wel kunnen. En niet vooruitgaan in de formule 1, dat is synoniem met achteruitgaan. Kimi Räikkönen reed zijn derde plaats in de WK-tussenstand dan ook vooral met regelmaat bij elkaar. Met uitzondering van China, waar hij door een tactische blunder van zijn team buiten de punten finishte, pakte hij in iedere koers punten. Met een concentratievermogen dat voor buitenstaanders soms moeilijk te vatten is. "Het is onwaarschijnlijk hoe hij zich tijdens een GP-weekend van de wereld kan afzonderen en helemaal alleen bezig is met zijn ding", zei teamgenoot RomainGrosjean nog in Singapore. Alwaar Kimi voor een keertje tijdens een interview verrassend uit de hoek kwam, een rariteit: "Er zijn belangrijker dingen dan F1 in het leven", opperde hij. "Het is dus niet uitgesloten dat ik volgend seizoen iets anders doe." door jo bossuyt