De voorbije drie seizoenen prijkte Renson, gespecialiseerd in ventilatie, zonwering en terrasoverkappingen, op het achterwerk van de renners van Omega Pharma/Etixx - Quick-Step. Eind september kondigde het Waregemse bedrijf echter de overstap naar Team Giant-Alpecin aan. Het anticipeerde zo op het nieuws waarmee EQS-manager Patrick Lefevere enkele dagen later uitpakte: de komst van Lidl. De Duitse warenhuisketen wilde als cosponsor in 2016 en 2017 immers flink meer investeren dan Renson en zou bovendien vanaf 2018 zelfs hoofdsponsor van het Belgische team worden, al is dat nog niet contractueel vastgel...

De voorbije drie seizoenen prijkte Renson, gespecialiseerd in ventilatie, zonwering en terrasoverkappingen, op het achterwerk van de renners van Omega Pharma/Etixx - Quick-Step. Eind september kondigde het Waregemse bedrijf echter de overstap naar Team Giant-Alpecin aan. Het anticipeerde zo op het nieuws waarmee EQS-manager Patrick Lefevere enkele dagen later uitpakte: de komst van Lidl. De Duitse warenhuisketen wilde als cosponsor in 2016 en 2017 immers flink meer investeren dan Renson en zou bovendien vanaf 2018 zelfs hoofdsponsor van het Belgische team worden, al is dat nog niet contractueel vastgelegd. Met die nieuwe geldschieter aan boord lichtte Lefevere, op zoek naar euro's nadat de Tsjechische teameigenaar Zdenek Bakala zijn inbreng verminderd had, de optie van Renson voor 2016 en 2017 niet. Dat was volgens het contract ook mogelijk (bij een beter bod van een ander bedrijf). 'Tenzij wij dat bedrag zouden matchen, maar wij besloten dat niet te doen', vertelt Pieter Lecluyse, verantwoordelijke sportsponsoring bij Renson. 'We konden immers meteen instappen bij andere WorldTourteams. Onder meer bij Giant-Alpecin, dat onze voorkeur wegdroeg. Wegens verschillende redenen: de mix van buitenlandse sponsors en renners (uit negen verschillende landen) waarmee we een internationaal publiek aanspreken, de innoverende 'keep challenging'-aanpak, de opleiding van jonge renners en de (grote) ambitie om met Warren Barguil en Tom Dumoulin binnen twee à drie jaar op het podium van een grote ronde te staan en om met John Degenkolb in de klassiekers te blijven scoren.' Renson tekende als 'zitvlaksponsor' met Team Giant-Alpecin een contract voor twee jaar met optie op een derde, maar volgens Lecluyse wordt het allicht 'een partnership op nog langere termijn'. Het West-Vlaamse bedrijf zet bovendien ook zijn eerste stappen in het dameswielrennen. Vanaf 2016 prijkt het Rensonlogo immers op de uitrusting van Team Liv-Plantur, het vrouwenteam van Giant-Alpecin. 'Door de verhoogde media-aandacht voor het dameswielrennen, zeker nu met de opstart van een WorldTourcircuit, hopen we bij vrouwen onze naamsbekendheid te versterken. Zij beslissen immers in grote mate of een gezin bijvoorbeeld een terrasoverkapping zal aankopen', aldus Lecluyse. Vraag is hoe die sponsoring kan renderen sinds ASO besloot zijn koersen, onder meer de Tour, vanaf 2017 uit de WorldTour te halen. 'Het is nog afwachten welke gevolgen dat zal hebben', zegt Lecluyse. 'Voor ons is het duidelijk dat er een nieuw economisch model moet komen, want ploegen zijn te afhankelijk van sponsors en hun commerciële mogelijkheden zijn te beperkt. Daarom is Team Giant-Alpecin ook lid van Velon, de vereniging van elf teams die nieuwe manieren zoeken om het wielrennen dichter bij de fans te brengen, en daar ook nieuwe inkomsten uit te genereren. Iwan Spekenbrink, CEO van Giant Alpecin, volgt de situatie op de voet, want de wil blijft om met álle partijen, ook met ASO, samen te werken. Want: geen races zonder teams en geen teams zonder races.' DOOR JONAS CRETEUR