De Brugse derby heeft alweer meer stof doen opwaaien buiten de lijnen dan erbinnen. De taferelen aan de zijlijn en in de catacomben worden driester. Trainers en bestuurders verliezen vaker en vaker gefrustreerd de pedalen. Opvallend meer dan de Clubspelers zelf. Zij hadden de wedstrijd in handen, maar lieten voor de derde competitiewedstrijd op rij hopeloos na kansen te creëren en af te maken. 'Met een goede organisatie beter zijn' is dus niet genoeg. De grinta die Michel Preud'homme in zich ...

De Brugse derby heeft alweer meer stof doen opwaaien buiten de lijnen dan erbinnen. De taferelen aan de zijlijn en in de catacomben worden driester. Trainers en bestuurders verliezen vaker en vaker gefrustreerd de pedalen. Opvallend meer dan de Clubspelers zelf. Zij hadden de wedstrijd in handen, maar lieten voor de derde competitiewedstrijd op rij hopeloos na kansen te creëren en af te maken. 'Met een goede organisatie beter zijn' is dus niet genoeg. De grinta die Michel Preud'homme in zich heeft en waarmee hij aan de zijlijn coacht, slaat jammer genoeg onvoldoende over op zijn spelers - maar des te meer op de beleidsmannen op de eerste rij. Jammer dat mannen van dat niveau niet stil staan bij de ware reden van het gelijkspel en zich verliezen in randzaken en details. Dat ze zich erbovenop verlagen tot gefrustreerde uitspraken en gedrag tot de tegenstrever is inderdaad 'respectloos'. Misschien hoort dit bij de 'coole topbusinessman'. Dat zulke mensen botsen met echte sportmensen is logisch. Als supporter dringt het plots tot me door dat die mensen ook ons, supporters en abonnees, op een gewiekste manier al even respectloos behandelen. De abonnementsprijzen klommen nog maar eens (hebben ze al durven meedelen hoeveel minder het er zijn?). Het nieuwe betaalsysteem waarbij je abonnement moet werken als een betaalmiddel voor alle soorten consumpties is een kwakkel van jewelste. Het systeem en de jeugdige onervaren bedieners werken tergend traag - je geraakt tijdens de rust niet op tijd terug wanneer je één consumptie wilt gebruiken. En economisch gezien zijn zeer sluimerend de porties en de bekers verkleind. Welke businessman heeft dat voorgesteld? Ik zou eens de omzet van een gemiddelde wedstrijd vorig seizoen vergeleken willen zien met een wedstrijd nu. Al eens een kwartier na een match op Club rondgelopen? Er is nagenoeg geen volk meer, buiten die zevende in de rij aan de frieten van wie het bijna zijn beurt is... Het voelt respectloos aan dat beleidsmannen bepalen hoe ik op de club moet betalen, dat ik in lange rijen moet wachten voor een consumptie en dat het imago van de club negatief in de media komt. Shame! Want no respect, no glory. Al uw reacties en sportgerelateerde zoekertjes zijn welkom bij Sport/Voetbalmagazine, Raketstraat 50 bus 5, 1130 Brussel of via e-mail : sportmagazine@roularta.be. De redactie behoudt zich het recht voor teksten in te korten of te weigeren. De schrijver moet zijn naam en woonplaats vermelden. Erwin Leenknegt, Torhout