Het is alle hens aan dek in Oostende. Zes keer met spelers, staf en supporters van Oostende naar Roeselare verkassen... Logistieke vraagstukken moeten oplossen, veiligheidsproblemen vermijden, iedereen een goed gevoel geven en - vooral - straks als ploeg een goed figuur slaan. 'Mochten we ergens rond de tiende plaats staan, dan konden we gewoon onze matchkes in Roeselare afhaspelen en klaar. Maar play-off 1 is een totaal ander verhaal', zegt Patrick Orlans, commercieel directeur van KV Oostende en de motor achter de verhuizing. Een moeilijke maar noodzakelijke beslissing, die acht maanden geleden al werd genomen. 'Een hele klus, maar de mensen van KSV Roeselare én het stadsbestuur werken fantastisch goed mee.'
...

Het is alle hens aan dek in Oostende. Zes keer met spelers, staf en supporters van Oostende naar Roeselare verkassen... Logistieke vraagstukken moeten oplossen, veiligheidsproblemen vermijden, iedereen een goed gevoel geven en - vooral - straks als ploeg een goed figuur slaan. 'Mochten we ergens rond de tiende plaats staan, dan konden we gewoon onze matchkes in Roeselare afhaspelen en klaar. Maar play-off 1 is een totaal ander verhaal', zegt Patrick Orlans, commercieel directeur van KV Oostende en de motor achter de verhuizing. Een moeilijke maar noodzakelijke beslissing, die acht maanden geleden al werd genomen. 'Een hele klus, maar de mensen van KSV Roeselare én het stadsbestuur werken fantastisch goed mee.' Nochtans was het de bedoeling om pas tijdens de play-offs naar Roeselare te verkassen, maar enkele weken geleden werd besloten ook de laatste wedstrijd in de reguliere competitie in het Schierveldestadion af te werken. 'Een enorme tijdswinst. Daardoor konden we 'de boel' hier veertien dagen vroeger platgooien en sneller met de bouw beginnen.' De negatieve reacties zijn beperkt omdat 'er vroeg en goed werd gecommuniceerd'. Midden februari kregen de abonnees een omslag in de bus met informatie over de laatste 'thuismatch' tegen Charleroi, de campagne 'Wij Verhuizen Méé! U toch ook?' én de abonnementsverkoop voor volgend seizoen. 'De verhuizing was vooral voor onze ticketdienst een zware opdracht', zegt Joost Depreux, stadiondirecteur en veiligheidsverantwoordelijke. 'We groeperen onze supporters uit vier tribunes van het Albertpark in een grote sfeertribune - met 3639 zitjes - achter het doel, de hoofdtribune is voorbehouden voor de commerciële partners.' Voor het doemscenario (play-off 2) waren de tickets in het abonnement inbegrepen, in play-off 1 betalen abonnees 69 euro (staan- of zitplaatsen) voor de vijf wedstrijden. Voor supporters die nog geen abonnement hebben, kost een staanplaats 79 euro, een zitje 109 euro. Wie dat wil, kan voor 40 euro extra vijf keer mee met de bus van Oostende naar Roeselare (en terug). Roeselare ligt op amper een halfuurtje rijden van Ieper, een van de wingebieden van KVO, dat van de nood een deugd wil maken en nieuwe klanten (supporters en commerciële partners) hoopt te bereiken. 'In play-off 1 kan de verhuizing positieve gevolgen hebben en spelen we wellicht vier keer in een uitverkocht stadion. We hebben enkele tentakels in Roeselare.' YvesVanderhaeghe is geboren in de Rodenbachstad, waar hij in de jeugd en de eerste ploeg voetbalde én in 2008 als speler afscheid nam. WouterBiebauw stond er zes seizoenen onder de lat en promoveerde in het voorjaar van 2005 naar eerste klasse, toen LucDevroe sportief manager was. Ook de familie Orlans heeft bindingen met de club: de vader van Patrick, Richard, heeft er eind de jaren zestig en begin de jaren zeventig gespeeld en getraind, zijn zoon Olivier was lid van de A-kern toen de club naar eerste promoveerde. Het stadion wordt KVO-gepimpt, waardoor het wit en zwart even plaats zal moeten maken voor geel, rood en groen. De ledboarding verhuist (gedeeltelijk mee). Orlans: 'Wij kunnen gebruikmaken van de installaties van KSV Roeselare en huren nog een stuk extra. Dertig jaar geleden zou het onmogelijk geweest zijn om in zo'n beperkte tijd alle publiciteitspanelen mee te zeulen, nu kan je bij manier van spreken alle info op een stickske zetten.' Voor de wedstrijd gaan hostessen en de 50 Oostendse stewards met de bus naar Roeselare, ter plaatste krijgen ze versterking van 20 Roeselaarse stewards en nog eens 15 van de bezoekende club. Depreux: 'Onze stewards hebben al een wedstrijd van Roeselare bijgewoond, zodat ze het stadion konden leren kennen en de mensen straks goed kunnen begeleiden.' Grote veiligheidsproblemen worden er niet verwacht, tenzij bezoekende supporters tickets kopen in de vakken van de Oostendse fans. Een terechte vrees. Zeker voor het duel tegen Club Brugge, dat een grote achterban heeft in Roeselare, waar het bezoekende vak (1500 plaatsen) wellicht te klein zal zijn. 'Dat probleem heb je in Oostende ook. Als we bijvoorbeeld tegen Lokeren spelen, dan kan iedereen een ticket voor de thuisvakken kopen, ook iemand die in Lokeren woont. Maar, en dat is een belangrijke nuance: eenmaal in de tribune moet hij zich wel gedragen naar de geplogenheden van het vak. Als hij zich uit als fan van Lokeren of een sjaal draagt, dan kunnen de stewards wel optreden.' De horecaploeg staat in Schiervelde voor een zware opdracht, na hectische weken in het Albertpark met de komst van Club Brugge en AA Gent. Orlans: 'Totale overcapaciteit, die veel energie van mijn mensen heeft gevraagd. Twee keer een uitverkocht huis en 1200 eters, een nieuw record. Dat heb ik zelfs bij Club Brugge nooit meegemaakt. Vorig seizoen hadden we gemiddeld 500 eters, nu gaan we naar 650-700. Soms vraag ik me af: is het sop wel de kool waard? 'We konden 530 gasten in ons businessgebouw plaatsen, maar moesten met 670 naar het restaurant in de Sleuyter Arena van BC Oostende uitwijken. Op de dag van de match tegen Club waren we vanaf zeven uur 's morgens in de weer om de zaal klaar te zetten. Een enorme klus. Maar wie voor KVO werkt, weet dat hij hárd moet werken.' In de drie lagen van de hoofdtribune kan het Schierveldestadion om en bij de 800 eters ontvangen, met uitwijkmogelijkheden naar de zaal van Volley Roeselare. 'We zullen meer mensen kunnen ontvangen, maar we mikken niet zozeer op meer éters. We willen vooral veel supporters in het stadion krijgen.' En toch: begin februari organiseerde KVO op Schiervelde een netwerkavond voor ondernemers uit de regio Roeselare, waar de verschillende businessformules werden voorgesteld. Voor de 'KSV Roeselare meets KV Oostende' daagden niet minder dan 67 ondernemers op. 'Een vorm van beleefdheid. We gaan niet naar Roeselare om de mensen daar buiten te steken, hé.' Als advocaat van de duivel: wordt KV Oostende het paard van Troje in het Schierveldestadion? Zullen de commerciële partners van de tweedeklasser volgend seizoen met de kustclub in zee gaan? 'Er is nog altijd een duidelijk verschil tussen eerste en tweede klasse. En ja: het is plezant bij ons, maar dat weten die mensen al lang. In de eerste plaats zal ook KSV Roeselare er financieel beter van worden. Het kan van ons succes meegenieten. We betalen huur voor het stadion en op bepaalde inkomstenbronnen is een verdeelsleutel vastgelegd.' Hoe dan ook: het seizoen 2015/16 is nu al een commercieel boerenjaar. Vorig seizoen haalde de ploeg van Orlans 4,5 miljoen euro op, op de nieuwe begroting was een miljoen extra ingeschreven, maar nog voor oktober werd ook die kaap gerond. De target werd nog maar eens verlegd, naar 6,2 miljoen. 'Een Coucketarget, maar we zullen dat halen', zei Orlans toen. Dat bleek. 'Daar zitten we nu al opnieuw over. Ik schat dat we het seizoen zullen afsluiten met 7 miljoen euro aan commerciële inkomsten. Hier zitten geen mensen die snel op de rem gaan staan. We zijn geen remmers.' (lacht) DOOR CHRIS TETAERT - FOTO'S BELGAIMAGE