Voelde Turnhout zich door vermeende belangenvermenging al onrechtstreeks in de zak gezet door RWDM, dat de eindronde in de tweede klasse won, als klap op de vuurpijl kondigde hun algemeen directeur nog eens aan ook voor de Brusselaars te zullen gaan werken. Maar een functie als algemeen directeur van de club én een functie als commercieel directeur bij RWDM, dat vonden ze in Turnhout nogal veel vet in één pensje en dus moest Jean-Marie Pfaff, oordeelden ze, kiezen. Luc Boermans, voorzitter van Turnhout : “Wij wisten dat hij een aanbod had gekregen van RWDM en als hij zich kan verbeteren, dan moet hij dat doen.”

Dus dan maar RWDM, dacht Pfaff. Of, zoals híj het formuleert : “Ik heb niet gekozen, dat hebben zij gedaan.” En zij, dat moeten dan Francis Schoonjans, bestuurslid van RWDM en oude bekende van Pfaff, en een paar sponsors zijn, want, “de ploegen zelf hebben er niks mee te maken.”

Bedoeling is dat Pfaff sponsors aantrekt voor RWDM, dat het vorig seizoen zonder shirtreclame moest stellen en in eerste klasse in de schaduw van stadgenoot Anderlecht best wat publiciteit kan gebruiken. En wie Jean-Marie voor zijn kar spant, zo bleek de afgelopen week, haalt nog altijd de media. Dat daarbij werd gesuggereerd dat ook Maes Pils, de shirtsponsor van Turnhout, naar RWDM zou overstappen, lijkt voorbarig. Pfaff : “Maes Pils zal ook voor RWDM iets doen, maar alles is nog in bespreking.” Want, zegt Luc Boermans : “Maes heeft mij verzekerd dat ze RWDM niet zullen sponsoren en dat ze achter Turnhout blijven staan.”

Want Maes, samen met Soudal de enige sponsors bij Turnhout waarbij Pfaff persoonlijk was verbonden, zegt Boermans, is ook de Antwerpse brouwer die – middels een borgstelling – de 12,6 miljoen frank achterstallige rsz-schulden van Turnhout ter harte zou nemen om aan een licentie te komen. Begin deze week werd in de rechtszaak die Turnhout daaromtrent tegen de voetbalbond aanspande, een uitspraak verwacht.

Wat Maes in het kader van de overgang van Pfaff naar RWDM wellicht wél zeker zal doen, is vier cafés rond het stadion van bier voorzien. En uiteraard via Pfaff nog wat extra publiciteit oogsten. Maar dat is nog iets anders dan sponsor worden van RWDM. Freddy Smets, manager van RWDM : “Hij spreekt daarvan, maar ik weet het nog niet.” (RDG)

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content